20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Katso avoimet työpaikat

Helsingin seurakuntayhtymän hallinto ja organisaatio

27.03.2023, 16:49
Helsingissä on 19 evankelis-luterilaista seurakuntaa, joista kolme on ruotsinkielisiä.

Seurakunnat ovat toiminnallisesti itsenäisiä yksiköitä. Jokaista johtaa kirkkoherra yhdessä neljän vuoden välein seurakuntavaaleilla valittavan seurakuntaneuvoston kanssa.‍

Yhdessä seurakunnat muodostavat Helsingin seurakuntayhtymän. Yhtymässä huolehditaan seurakuntien talouden kokonaisuudesta, henkilöstöhallinnosta, yhtymän yhteisestä hallinnosta, kiinteistöistä, hautausmaista, jäsenrekisterin ylläpidosta ja kirkonkirjoista, tietohallinnosta sekä viestinnästä.

Seurakuntayhtymästä hoidetaan ja koordinoidaan myös seurakuntien yhteisiä palveluita kuten perheneuvontaa, sairaalasielunhoitoa, kasvatusta, erityisdiakoniaa, oppilaitostyötä, vapaaehtoistoimintaa sekä erityisryhmien toimintoja.

Toiminta-ajatuksenamme on toimia ihmistä varten – uskon, rakkauden ja ympäristön puolesta. Seurakuntayhtymän työskentelyä johtaa yhtymän johtaja yhdessä johtoryhmän kanssa.