20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Kallion seurakunta

Vuosi 2022 on diakonian 150-vuotisjuhlavuosi

07.07.2023, 11:33
Vuosi 2022 on suomalaisen diakonian 150-vuotisjuhlavuosi:
Diakonian juhlavuoden logot

Suomen ensimmäinen diakonissa Matilda Hoffman sai virkaan vihkimyksen Viipurissa 1.9.1872. Juhlavuotta vietetään seurakunnissa eri tavoin. Helsingissä juhlistetaan muun muassa näin:

Paavalinkirkon aulassa diakonian 150 v. juhlavuoden historianäyttely, avoinna 18.8.-2.10. Sammatintie 5.

1.9. juhlapäivä D-day eli diakonian viran päivä
Helsingin diakoniatyöntekijät jalkautuvat laajasti eri puolille kaupunkia kahvin ja kuulumisten merkeissä. Tule moikkaamaan!

11.9. lähimmäisen päivänä on useissa kirkoissa juhlavuoden messuja, esimerkiksi Haagassa Huopalahden kirkossa, Laajasalossa, Lauttasaaressa, Oulunkylässä ja Vuosaaressa

15.-17.9. vietetään valtakunnallisia diakonian päiviä Helsingissä, Kulttuuritalolla ja Kallion kirkossa.

Kuule huutoni - radiojumalanpalvelusten sarja Malmin seurakunnasta tuo kuuluville auttamista ja syrjäytettyjen ääntä.

Vahvalla perustalla, uudistuen

Ammatillinen diakonia on luterilaisessa kirkossa ja Helsingin seurakunnissa vahvaa: hyvin koulutetut diakonit ja diakonissat ovat luotettavia ammattilaisia apua tarvitseville ihmisille sekä kuntien ja järjestöjen yhteistyökumppaneille. Jokainen voi myös toteuttaa diakoniaa arjen lähimmäisyytenä.

Diakonia on kehittynyt ja kehittyy ja uudistuu ajassa, ihmisten ja yhteiskunnan tarpeiden muuttuessa. Perusta kuitenkin pysyy:

Kolme sanaa allekkain vihreällä pohjalla: hopplös, toivoton, hopeless, loppuosa yliviivattuna

Diakonisen toiminnan periaatteet - evl.fi

Diakoniatyöntekijät ovat rinnalla kulkijoita, joiden kanssa keskustelemalla voi selkiyttää elämäntilannettaan ja löytää omia voimavaroja. Diakoniassa ihminen nähdään kokonaisuutena. Tarjottava tuki on monimuotoista - niin aineellista, sosiaalista, henkistä kuin hengellistäkin.

Kaksi naista, joista toinen on diakoni, istuvat sohvalla ja katsovat toisiaan.

Diakoniatyö pyrkii vaikuttamaan yhteiskunnallisten epäkohtien poistamiseksi ja tuomaan esiin niiden ääntä, jotka eivät yleensä saa ääntään kuuluviin. Keskeisiä seikkoja ovat kaikkien ihmisarvo ja yhdenvertaisuus sekä osallisuus ja yhteisöllisyys.

Juhlavuotena pyritään tekemään tutuiksi diakoniatyötä ja siinä kohdattuja ilmiöitä. Niin ikään nostetaan esiin diakonian virkaa, ammatillista diakoniatyötä ja kaikkia diakonian toimijoita.

Lue lisää Helsingin diakoniasta

Diakoniatyöntekijät Pirjo Suomi ja Mika Leppäaho: Aito kohtaaminen tuottaa paljon hyvää

Diakonian blogista: Voitsäjeesaa.fi

Mediasta