04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute

Viittomakielisille

06.02.2024, 14:40
Kaksi naista istuu vastakkain ja keskustelee viittomakielellä

Helsingin seurakunnissa on tarjolla monipuolista toimintaa ja tukea kuuroille heidän omalla kielellään.

Palvelut on tarkoitettu viittomakielisille ja mahdollista on myös keskustella tai toimia kuulevien kanssa viittomakielen tulkin kautta. Kuurosokeiden kanssa käytetään taktiiliviittomia. Diakoniatyöntekijän kanssa voi toimia myös suomea puhuen.

Ota yhteyttä kuurojen pappiin

- jos perheessänne on ajankohtaista viittomakielinen kaste, vihkiminen tai hautaan siunaaminen

- jos haluat käydä rippikoulun

- jos toivot sielunhoitokeskustelua tai koti- tai laitoskäyntiä kuuron luona.

Ota yhteyttä kuurojen diakoniin

- jos tarvitset tukea erilaisissa sosiaalisissa kysymyksissä, päihde- tai mielenterveyshaasteissa tai esimerkiksi viranomaisasioinnissa

- jos toivot keskusteluapua. Työntekijällä on myös ratkaisukeskeisen sielunhoitoterapian koulutus.
(Mahdollisesta taloudellisesta tuesta neuvotellaan asiakkaan kotiseurakunnan diakoniatyön kanssa.)

Teemme yhteistyötä Helsingin Kuurojen Yhdistyksen, Kuurojen Liiton, Kuurojen palvelusäätiön ja Kuurosokeat ry:n kanssa samoin kuin Helsingin kaupungin kanssa.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan!

Viittomakieliset messut pidetään kerran kuukaudessa vuorotellen Helsingin, Espoon ja Vantaan kirkoissa. Kevätkaudella 2024 messuja on seuraavasti:

• Su 3.3. klo 13 Olars kyrka, Olarin kirkko, Rälssitilankuja 1, Espoo
  • Ma 1.4. klo 13 Pääsiäismessu Tikkurilan kirkossa, Asematie 12 a, Vantaa
  • Su 5.5. klo 13 Messu Hermannin Diakoniatalossa, Hämeentie 73, Helsinki

Katso lisää:
Espoon seurakuntien viittomakielinen toiminta
Vantaan seurakuntien viittomakielinen toiminta

Helsingin seurakunnissa järjestetään viittomakielellä tulkattuja messuja yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa. Lisäksi järjestetään viittomakielistä ryhmä- ja kerhotoimintaa, kuten raamattu- ja keskustelupiirejä sekä perhekerhoja. Tutustu toimintaan esitteestä (pdf).

Ajantasaista tietoa viittomakielisestä toiminnasta löydät myös Kirkko ja Kaupungin rivi-ilmoituksista.

Alla näet 10 seuraavaa tapahtumaa Helsingin seurakunnissa: