19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Koko Helsinki

Apua ja tukea diakoniatyöstä

26.06.2023, 12:48
Jos jaksaminen huolettaa tai muuten asiat painavat mieltä, asioista puhuminen jonkun toisen kanssa useimmiten helpottaa. Kirkko tarjoaa tukea erilaisissa elämäntilanteissa.
Sana hope kirjaimista rakennettuna

Löydät ihmisen, joka kuuntelee ja jonka kanssa voit etsiä suuntaa eteenpäin.

Voit ottaa yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijään

* kun haluat pohtia luottamuksellisesti mieltäsi painavia asioita, kuten ihmissuhteita, yksinäisyyttä, työttömyyttä tai päihderiippuvuutta.
* kun haluat keskustella hengellisistä asioista
* kun tarvitset tukea elämän kriisitilanteissa
* kun haluat selvitellä elämäntilannettasi. Diakoniatyöntekijä ohjaa tarvittaessa eteenpäin oikean palvelun piiriin.

Talous tiukilla? Diakoniatyöstä on mahdollista saada myös taloudellista apua tietyin edellytyksin. Diakonian antama taloudellinen apu on kriisiluontoista ja tilapäistä. Myös vapaaehtoisten tarjoama raha-asianeuvonta voi olla avuksi.

Jos alkoholi ja muut päihteet aiheuttavat ongelmia, saat apua Erityisdiakoniasta . Siellä tuetaan myös asunnottomia ja vankeja.

Lapsille ja nuorille on saatavana erityistä apua.

Diakonian piirissä on erityistä toimintaa tarjolla myös kehitysvammaisille, kuulovammaisille ja näkövammaisille.

Lähimmäisen auttaminen eli kirkon diakoniatyö perustuu kristilliseen rakkauteen. Se on rinnalla kulkemista niin iloissa kuin suruissakin. Apu ja toiminta ovat maksuttomia eivätkä edellytä kirkkoon kuulumista. Lähetteitä ei tarvita. Kaikki keskustelut ovat luottamuksellisia.

Jos kaipaat pikaista keskusteluapua, joka päivä apua tarjoavat:

Palvelevaan puhelimeen ja nettiin voi ottaa yhteyttä nimettömästi.‍

Kriisitilanteissa kiireellisintä apua saat Helsingin kaupungin sosiaali- ja kriisipäivystyksestä (24/7).

L‍isätietoja diakoniasta antavat

diakonian päällikkö Asta Turtiainen, p. 050 471 3003, asta.turtiainen@evl.fi