19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Koko Helsinki

Tukena kasvun polulla

16.04.2020, 15:09
Lapsi- ja perhelähtöisyys on ollut kasvatuksen työssä keskeistä jo vuosien ajan.
Kuvassa on kaksi iloista päiväkerholaista

Helsingin seurakunnat ovat lähettäneet vuodesta 2009 Pienelle parasta -materiaaleja lapselle kotiin. Ensimmäinen niistä on kasteeseen motivoiva kirje. Kokonaisuuteen kuuluvat myös Pienen iltahetki cd ja laulukirja, Ruusukorva ja Kyyhkynen -kirja, Kultainen sulka -peli sekä vauvojen konsertit. Näiden materiaalien tavoitteena on tukea kodeissa tapahtuvaa katsomuskasvatusta.

Näiden materiaalien vastaanotosta valmistui keväällä 2019 tutkimus Perheen pienelle parasta - Pienelle parasta käyttäneiden lapsiperheiden palaute, jonka teki teologian maisteri Kanerva Lattu. Hän teki tutkimuksen Helsingin yliopistossa ja Helsingin seurakunnat kustansi tutkimuksen. Tutkimus osoitti, että katsomuksellisista kysymyksistä keskustellaan perheessä lapsen aloitteesta. ”Lapset kyselevät ja pohtivat erilaisten arjen havaintojen pohjalta. Myös Pienelle parasta -materiaalit osaltaan herättävät keskustelua uskonnollisista kysymyksistä”, Lattu kertoo.

Tutkimuksen mukaan perheet ovat keskimäärin tyytyväisiä materiaalien ulkoasuun, kuten kuvitukseen ja väritykseen, saatekirjeisiin, materiaalien sisältöön ja lähetysajankohtaan.

Pienelle parasta materiaalien käyttö

• Pienen iltahetki -levyä kuuntelee silloin tällöin tai säännöllisesti 49 % tutkimukseen osallistuneista
  • Kultainen sulka -lautapeliä pelataan silloin tällöin, melko usein tai säännöllisesti 78 % tutkimukseen osallistuneista perheistä

Kymppisynttärit

Kymppisynttärit kokosi jälleen kymmenvuotiaita jäseniä perheineen ja ystävineen Linnanmäelle yksityistilaisuuteen. Kymmenen euroa maksanut ranneke mahdollisti huvipuistokokemuksen yhteensä 5780 juhlijalle.

Kymppisynttäreillä mukana 49 seurakunnan työntekijää, 108 nuorta laitekummeina, 20 lastenkuorolaista ja 11 nuorta teatterilaista.

Kasvu hyvään elämään -hanke

Kasvu hyvään elämään -hanke kehittää toimintaa koko kasvun kaarella syntymästä aina 29 vuoteen asti. Tervetuloa maailmaan -toivotuksen kehittäminen pyrkii jatkossa tavoittamaan kaikki helsinkiläiset perheet, joihin syntyy lapsi. Tavoitteena on onnitella uudesta lapsesta ja viestittää, että jokainen lapsi on arvokas. Uudet Mämmi animaatiot tuovat tutun Mämmi-hahmon varhaiskasvatuksen ja pienempien lasten avuksi. Nuorten osalta hankkeessa vahvistetaan nuorten osallisuutta rovastikunnittain nuorten parlamenttien kautta. Nuorten parlamenteissa annetaan nuorille vaikutusmahdollisuudet seurakunnan toimintaan.

Tämän lisäksi kasvun polkua kehitetään perhekeskusyhteistyön, koululaisten ryhmien sekä aikuisrippikoulun osalta. Hankkeessa haetaan myös vaikuttamis- ja toimintatapoja ehkäistä lapsiperheköyhyyttä ja tukea helsinkiläisiä perheitä, joilla on haastava elämäntilanne.

Kuvassa on oranssi piirroshahmo jonka nimi on Mämmi. Mämmi on vähän kuin pilven muotoinen ja hänellä on silmät ja suu.