23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute

Tuemme perheitä

16.04.2020, 15:25
Jokaisen yhteisen seurakuntatyön tiimin työhön liittyy helsinkiläisten perheiden tukeminen jollain tavalla.
Kuvassa takaa kuvattu pariskunta istuu penkillä, nainen on miehen kainalossa.

Perheneuvonta on edelleen hyvin kysytty palvelu. Lisääntyneiden resurssien myötä pystyimme vuonna 2019 lyhentämään asiakkaaksi pääsyn jonoja. 42 prosenttia yhteyttä ottaneista pareista pääsi asiakkaaksi. Asiakaskontakteista 70 prosenttia on lapsiperheitä.

"Kaikin puolin todella tärkeää palvelua, saimme tästä ison avun haastavassa elämänvaiheessa. Toivottavasti tämä palvelu pystytään jatkossakin tarjoamaan ihmisille samalla tavalla. Kiitos paljon!", perheneuvonnan asiakas kertoo.

"Olen oppinut vuorovaikutustaitoja ja rutkasti lisää ihmistuntemusta. Olen oppinut omien rajojen asettamista. Olen käynyt täällä pitkään ja käynnit ovat merkinneet paljon. Olen oppinut tunteiden ilmaisemista ja käsittelemistä", toinen asiakas jatkaa.

Lisääntyneeseen perheneuvonnan tarpeeseen vastasi hankerahoitusta saanut projekti, jossa kuusi pappia ja neljä diakoniatyöntekijää saivat koulutusta perheneuvontatyöhön. He alkoivat ottaa osa-aikaisesti asiakkaita vastaan vuonna 2019. He saivat tukea kokeneilta perheneuvojilta.

”Olen saanut perheneuvonnasta uusia ja innostavia näkökulmia työhöni. Motivaatiota muuhunkin työhön on tullut lisää ja työni on uudistunut. Olen halunnut pitkään keskittyä perheiden parissa tehtyyn työhön ja nyt olen tyytyväinen, kun se vihdoin on mahdollista”, kertoo perheitä neuvova diakoniatyöntekijä Heli Salo

”Perheneuvonnan koulutus ja perheiden tapaaminen on heijastunut kaikkeen työhöni, teologiseen ajatteluuni ja ihmisenä kasvamiseen. Vihki- ja kastepuheitakin pidän hieman eri tavalla kuin aiemmin. Toivon, että koko seurakunnan elämä on rikastunut tämän hankkeen myötä”, kertoo perheitä neuvova pappi Juha Valkeapää.

Molemmat osa-aikaista perheneuvontaa tehneet toivovat, että he voisivat jatkossakin omistaa työaikaansa perheneuvontaan. Hankerahoitus mahdollisti sen, että seurakunnissa oli mahdollista irrottaa työaikaa perheneuvontaan.

Tuemme perheitä myös kolumneissa, blogeissa ja podcasteissa. Perheneuvoja Katianna Ruuskanen kirjoitti vuonna 2019 kolumneja Kirkko & kaupunki -lehteen. Eräässä kolumnissa hän kirjoitti:

”Kukaan ei ole perheetön. Laajentamalla käsitystämme perheestä vahvistamme ihmisessä osallisuutta. On aika ankaraa, jos jätämme perhekäsityksen ulkopuolelle ne, jotka eivät tahtoen tai tahtomattaan ole muodostaneet niin sanottua perinteistä perhettä. Päätin yhden asian, kun aloitin perheneuvonnassa: minun kohdallani kukaan ei olisi perheetön.

Haluaisin, että vastaanotollani jokaisen ihmisen perhe olisi juuri oikeanlainen ja riittävä sellaisena kuin se on. Ajattelen niitä empiviä ja häpeileviä katseita, joita olen kohdannut vastaanotollani, kun olen kysynyt perheestä. Mutta heidän ilmeensä muuttuu, kun olen kysynyt, ketä olet rakastanut, ketä olisit halunnut rakastaa, kuka on rakastanut sinua tai kenen olisi pitänyt rakastaa sinua? Kyllä kaikille aina perheenjäseniä löytyy.”

Helsinkiläiset perheneuvojat ovat tukeneet parisuhdekysymyksissä valtakunnallisessa vauva.fi/parisuhdeneuvolassa. Palvelu ylitti tavoitteet kymmenkertaisesti. Perheneuvoja Helena Toppari on kirjoittanut asiantuntevia vastauksia ihmisten lähettämiin erilaisia parisuhteen ongelmia koskeviin kysymyksiin Parisuhdeneuvolassa. Parisuhdeneuvola ja Rakkauden ammattilaiset -blogien sivulatauksia tuli vuonna 2019 yli miljoona.

Perheneuvonta vuonna 2019:

• Yhteensä 774 yhteydenottoa
  • 326 uutta asiakaskontaktia
  • Asiakkaita yhteensä 985
  • Asiakastapaamisia 9600

Lehtisaaren nuorisokoti tukee perheitä siinä tilanteessa, jos he eivät pysty itse huolehtimaan lapsestaan. Nuorisokodissa on paikka kahdelletoista nuorelle. Nuorisokodissa on aiempaa enemmän kiireellisesti sijoitettuja lapsia ja sijoitusvaiheessa nuorien pahoinvointi on ollut aiempaa syvempää. Tämä on lisännyt asukkaiden vaihtuvuutta ja henkilöstön työn kuormittavuutta. Innostunut ja motivoitunut henkilöstö on kehittänyt työmenetelmiä ja työilmapiiriä.

Mustasaari on kesäkeidas perheellisille ja perheettömille, kaikille helsinkiläisille. Kausi alkoi jälleen Kummipäivän vietolla kesäkuun alussa. Toimintakeskuksessa oli ihailtavina lampaita, pupuja, kanoja, sekä herkkuina lounas ja jättisuuret korvapuustit. Kesällä 2019 yleiset saunavuorot ja muskarit vakiintuivat osaksi toimintaa. Lasten kesäkuussa pidetyt päiväleirit olivat suosituimpia kuin koskaan aiemmin.

Mustasaaren kesä 2019

• Kesän kokonaiskävijämäärä 18 500
  • Diakonia-asiakkaille myönnettyjen Mustasaari-korttien määrä noin 950 kpl sisälsi matkat ja lounaan.