19.05. Onneksi olkoon: Emma, Emilia, Milla, Emmi, Milja, Mila, Milka, Amalia | Palaute
Koko Helsinki

Nuorten aikuisten kirkko Stadissa

05.04.2024, 14:15
Nuoret aikuiset eli 20–29-vuotiaat ovat lukumäärällisesti suurin kirkkoon kuuluva helsinkiläisten ikäluokka. Helsingissä on monipuolista ja yhä kehittyvää tarjontaa heidän tarpeeseensa.
Nuoria aikuisia seisoo ringissä.

Nuoret aikuiset eli 20–29-vuotiaat ovat lukumäärällisesti suurin kirkkoon kuuluva helsinkiläisten ikäluokka. Heitä varten löytyy räätälöityä toimintaa messuista, parisuhdetyöhön ja riemastuttavaan matalan kynnyksen kuorotoimintaan asti.

Nuorten ääni kuuluu myös kirkollisessa päätöksenteossa, sillä Helsingissä toimii nuorten vaikuttajaryhmä, jonka tarkoituksena on varmistaa nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet seurakuntayhtymän asioiden valmistelussa, päätöksenteossa ja toiminnan suunnittelussa. Vaikuttajaryhmän jäsenet ovat alle 29-vuotiaita.

Opin tiellä Hesassa

Pääkaupunkiin saavutaan usein opintojen vuoksi. Oppilaitospapit tukevat kampuksilla toimivia ryhmiä ja yhteisöjä. Samoin he järjestävät erilaisia tapahtumia, vetävät pienryhmiä ja tarjoavat mahdollisuuden luottamuksellisiin keskusteluihin. Toiminta on kaikille avointa. Myös herätysliikkeillä ja muilla kirkollisilla yhdistyksillä omaa toimintaansa ympäri kaupunkia moneen erilaiseen makuun.

Nuoria aikuisia pöydän ääressä.

Messutaan yhdessä?

Nuorille aikuisille suunnattuja messuja järjestetään yhteistyössä muun muassa Verkosto -seurakuntien ja tuomiokirkkoseurakunnan Agricola-yhteisön kanssa lähes viikoittain. Lisäksi paikallisseurakunnissa on nuorille aikuisille suunnattuja sinkkuiltoja, leirejä, retkiä ja muuta toimintaa.

Aikuisempi rippikoulu

Yhä useammin rippikoulu käydään aikuisiässä. Aikuisrippikouluun ei yleensä kuulu leirijaksoa, vaan suosituksen mukaan noin 20 tunnin mittainen koulutus räätälöidään osallistujan elämäntilanteeseen ja kiinnostuksen kohteisiin sopivaksi. Alkuun pääse ottamalla yhteyttä omaan paikallisseurakuntaan (linkistä voit katsoa oman seurakuntasi).

Musiikki on ikärajaton riemu!

Gospelia Kaikille on matalan kynnyksen gospelkuoro, joka kokoaa yhteen satoja gospellaulusta kiinnostuneita aikuisia ympäri pääkaupunkiseudun. Gospelia Kaikille on osa Töölön, Lauttasaaren, Kallion ja Paavalin seurakuntien sekä Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan yhteistä Gospelia Kaikille -projektia. Jopa kolmestasadasta laulajasta koostuvaan massakuoroon ei ole pääsykoetta eikä osallistuminen edellytä sitoutumista. Kuoroa johtaa musiikin maisteri Nina Pakkanen.

laulavia kuorolaisia kädet ylös kohotettuna

Snellusta löytyy kuuntelija

Erityisesti nuorille aikuisille varten kehitetään Snellun ratkaisukeskeistä ja matalan kynnyksen Walk in -terapiaa. Snellu eli Helsingin seurakuntien erityisnuorisotyönkeskus muutenkin tukee, neuvoo ja auttaa, nuoria ja heidän perheitään erilaisissa elämäntilanteissa ja haasteissa. Snellu on perinteisesti keskeinen toimija seurakuntien sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen sateenkaarityössä.

Panosta parisuhteeseen

Helsingin seurakuntien perheneuvonta auttaa ja tukee parisuhteeseen ja perheeseen liittyvissä ristiriitatilanteissa. Keskustelemaan voi tulla yksin, yhdessä puolison kanssa tai perheenä. Tarjolla on myös myös eroryhmiä ja parisuhdekursseja. Perheneuvojat ovat koulutettuja terapian asiantuntijoita.