16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute

Oppilaitospappi sinua varten!

20.09.2023, 13:47
Oppilaitospapit ovat oppilaitosten, niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin käytettävissä. Heidän kanssaan voi puhua niin elämän iloista kuin murheista, sekä ikävistä että mukavista asioista ja vaikka ihan tavallisesta arjestakin.
Oppilaitospapit syksy 2023

Opinnot ovat usein sellaista aikaa, jolloin elämässä tapahtuu merkittäviä muutoksia. Opiskelu voi tuoda mukanaan niin uusia ystäviä, rutiineja kuin uusia opiskelutapojakin.

Opinnot voivat herättää myös monenlaisia uusia kysymyksiä: olenko oikeassa paikassa? Saanko uusia ystäviä, haluanko oman perheen? Miten selviydyn ja pärjään? Nuo kysymykset pyörivät useiden mielessä opiskeluaikana. Tärkeää on kuitenkin muistaa, ettei kysymyksiä tarvitse pohtia yksin.

Oppilaitospapit Helsingissä toimivat ja elävät arkea yhdessä opiskelijoiden ja oppilaitosten henkilökunnan kanssa. Oppilaitospapin työ perustuu oppilaitoksen ja Helsingin seurakuntayhtymän kanssa tehtyyn yhteistyösopimukseen ja muokkautuu oppilaitoksen tarpeiden mukaan.

Luottamukselliset keskustelut

Oppilaitospapin työssä keskeistä on luottamuksellisuus. Voit ottaa yhteyttä oppilaitospappiin, kun haluat keskustella esimerkiksi opiskelun tuomasta stressistä, ihmissuhteista, yksinäisyydestä, uskosta ja epäilystä. Papin kanssa voi keskustella kaikesta maan ja taivaan välillä - mikään aihe ei ole liian pieni tai suuri.

Oppilaitospapit tarjoavat kaikille turvallisen tilan riippumatta henkilön vakaumuksesta, sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta. Keskustelut ovat ehdottoman luottamuksellisia.

opiskelija

Ryhmät ja seurakuntayhteistyö

Oppilaitospapit tukevat kampuksilla toimivia ryhmiä ja yhteisöjä. Samoin he järjestävät erilaisia tapahtumia ja vetävät pienryhmiä. Toiminta on kaikille avointa.

Jos olet opintojen aikana muuttanut uuteen osoitteeseen, myös kotiseurakuntasi on voinut vaihtua. Tiedätkö, mikä on kotiseurakuntasi? Näiltä sivuilta löydät myös Helsingin seurakuntien yhteystiedot. Ota yhteyttä, jos haluat kuulla lisää erilaisista palveluista, tapahtumista, ryhmistä tai haluat tukea oman ryhmän tai kerhon perustamiseen. Voit osallistua kaikkiin tapahtumiin seurakuntarajoista välittämättä.

Kirkolliset toimitukset

Voit pyytää oppilaitospappia myös toimittamaan esimerkiksi kodinsiunauksen, kasteen, vihkimisen tai hautaan siunaamisen.