20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Koko Helsinki

Kirkon walk in -terapia auttaa nuoria ilman ajanvarausta

14.01.2022, 10:53 /  päivitetty 23.10.2023, 15:30
Walk in -terapia on avoinna maanantaisin klo 14-18 Itäkeskuksen Matteuksenkirkon Varustamolla. Kertakin voi auttaa eteenpäin.
Kuvassa Walk in-terapian logo

Kirkko Helsingissä tarjoaa 16–29-vuotiaille walk in -terapiaa nuorten mielen hyvinvoinnin tueksi. Nuori pääsee koulutetun terapeutin juttusille ilman ajanvarausta ja lähetettä.

Nuori päättää itse keskustelunaiheet ja on aktiivinen toimija. – Keskustelut voivat liittyä esimerkiksi yksinäisyyteen, ahdistukseen, perhetilanteeseen, päihteiden käyttöön ja hengellisyyteen. Samoin sukupuolen ja seksuaalisuuden kysymykset mietityttävät monia, kuvailee erityisnuorisotyönohjaaja, psykoterapeutti Henna-Mari Kettusaari Helsingin seurakuntien erityisnuorisotyönkeskus Snellusta. Käynnille voi tulla myös yhdessä oman kumppanin kanssa.

Ruskeasävyinen kuva, jossa nuori nainen seisoo selkä seinään päin.

Walk in -terapia voi olla yksi mahdollisuus ulkopuolisuuden ehkäisyyn eli siihen, että kukaan ei jää yksin. Palvelu on yksi vastaus nuorten korona-ajan myötä kasvaneeseen hätään.

Miten walk in -terapiaan pääsee?

Walk in -terapiaan pääsee helposti: riittää että tulee paikalle Itäkeskuksen Matteuksenkirkolle maanantaina klo 14:n ja 18:n välillä. Ei tarvita ajanvarausta eikä lähetteitä. Yleensä ei tarvitse jonottaakaan.

Mitä walk in -terapia maksaa?

Terapia ei maksa mitään. Kirkkoon ei tarvitse kuulua eikä siitä kysytä.

Mitä walk in -terapia on?

Terapia perustuu ratkaisukeskeisen lyhytterapian menetelmään. Siinä painottuvat omien vahvuuksien tunnistaminen ja ratkaisujen rakentaminen menneisyyden pohtimisen sijaan. Nuoren kanssa keskustelevat tehtävään tehtävään koulutetut terapeutit, jotka keskittyvät keskustelunaiheen rajaamiseen ja nuoren voimavarojen löytämiseen. Hengellisistä asioista puhutaan, jos nuori itse niin toivoo.

Apua saa nimettömänä. Terapia toimii käynti kerrallaan -periaatteella. Halutessaan voi tulla juttelemaan uudelleenkin. Kokemuksesta tiedetään, että kertakin voi auttaa eteenpäin.

Helsingissä palvelua on saatavissa ennakolta ilmoitettuina aikoina myös ruotsiksi ja englanniksi.

Lisätietoja: Henna-Mari Kettusaari, hkettusaari@evl.fi, p. 09 2340 2355