20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Ukraina mielessä – älä jää yksin: näin autat tai liityt rukoukseen

24.02.2022, 10:01 /  päivitetty 08.04.2022, 16:24
Ukrainan tilanteen vuoksi Helsingin seurakunnissa on järjestetty rukoushetkiä. Keskusteluapua tarjotaan ja olet tervetullut jumalanpalveluksiin rukoilemaan yhdessä rauhaa.
Rukoilevia käsiä ja rauhankyyhkysiä

Ukrainan tilanne herättää juuri nyt monenlaisia tunteita ja ajatuksia, kuten surua, pelkoa, epävarmuutta ja myötätuntoa. Moni kokee voimattomuutta. Älä jää ajatustesi kanssa yksin. Helsingin seurakunnista saat apua ja tukea juuri nyt.

Rukoushetkiä rauhan puolesta

Useimmissa Helsingin seurakunnissa järjestetään koko paastonajan eli pääsiäiseen asti rauhanrukouksia. Päiväksi on valikoitu torstai, joka on sodan alkamisen päivä. Rukoushetkiä on sekä iltaisin että keskipäivän aikaan.

Lisäksi useissa kirkoissa soitetaan rauhankelloja ennen tilaisuuden alkua. Ukrainalaisia ja Ukrainaa muistetaan myös Helsingin seurakuntien muissa hartauksissa ja jumalanpalveluksissa. Tarkemmat tiedot löytyvät seurakuntien omilta verkkosivuilta.

Miten autan parhaiten?

Moni miettii juuri nyt, miten voisi konkreettisesti auttaa Ukrainan sodan keskellä hädässä olevia ukrainalaisia ja pakolaisiksi lähteneitä. Ukrainalaiset tarvitsevat kiireesti suojaa, ruoka-apua ja perustarvikkeita.

Tunnetut avustusjärjestöt, kuten Kirkon Ulkomaanapu eli KUA, pystyvät toimittamaan avun luotettavasti perille Ukrainaan ja lähimaihin. Järjestöt pystyvät kohdentamaan avun tarpeiden mukaan. Siksi raha on hyvä tapa auttaa.

Voit tehdä Kirkon ulkomaanavun kautta lahjoituksen ukrainalaisille TÄÄLLÄ. ↗

Suomeen jo saapuneita ukrainalaisia voi auttaa taloudellisesti Kotimaanavun valtakunnallisen hätäapukeräyksen kautta. Kirkkopalvelujen luotsaaman keräyksen tuotot ohjataan seurakuntien diakoniatyön kautta ukrainalaisten auttamiseen.

Voit tehdä lahjoituksen Kotimaanavun hätäapukeräykseen TÄÄLLÄ.

Keskusteluapua

Kampin kappelissa Narinkkatorilla kirkon ja kaupungin työntekijät tarjoavat keskusteluapua. Kappeli on auki joka päivä klo 10-18.

Malmin seurakunnan papin puhelinpäivystys klo 9–18 joka päivä p. 09 2340 4444.

Tuomiokirkon papin puhelinpäivystys joka päivä klo 9–18 p. 09 2340 6102.

Lauttasaaren papin puhelinpäivystys klo 9–21 p. 09 2340 4302.

Voit myös varata sähköisesti keskusteluajan kirkon työntekijälle, jolloin työntekijä soittaa sinulle. Varaa aika tästä.

Opiskelija, oppilaitospapit ovat sinua varten. Ota rohkeasti yhteyttä!

Kirkon keskusteluapu

Palveleva puhelin on auki joka päivä klo 18–24, myös viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Soita numeroon 0400 22 11 80. Suomen ulkopuolelta soitettaessa numero on +358 400221180.

Palveleva chat on auki maanantaista perjantaihin klo 12-20. Keskustelut ovat kahdenkeskisiä, ja yhteydenottaja näkyy päivystäjälle nimettömänä.

‍Keskusteluapua alle 30-vuotiaille

Maksutonta kertaluonteista Walk in -terapiaa ilman ajanvarausta Matteuksenkirkolla Itäkeskuksessa maanantaisin klo 12-18

Sekasin-chat arkisin klo 9-24 ja viikonloppuisin klo 15-24

Rukousta rauhan puolesta

Kallion seurakunta: Rauhanrukous torstaisin klo 18 Kallion kirkossa, Itäinen papinkatu 2.

Lauttasaaren seurakunta: Rauhanrukous torstaisin kello 18 tai 19, Lauttasaaren kirkossa, Myllykallionrinne 2.

Malmin seurakunta: Rauhanrukous torstaisin klo 13, Puistolan kirkossa, Tenavatie 4.

Oulunkylän seurakunta: Rauhanrukous torstaisin klo 18 Oulunkylän kirkossa, Teinintie 10.

Pakilan seurakunta: Rauhanrukous torstaisin klo 18 Hyvän paimenen kirkossa, Palosuontie 1.

Roihuvuoren seurakunta: Rauhanrukous torstaisin klo 18 Laajasalon kirkossa, Reposalmentie 13.

Tuomiokirkkoseurakunta: Rauhanrukous torstaisin kello 12. rukoushetki myös jokaisena muuna arkipäivänä Tuomiokirkko, Unioninkatu 29.

Töölön seurakunta: Rauhanrukous ja ehtoollinen torstaisin klo 18 monitoimitila Fokuksessa (5 krs, Tripla), Fredikanterassi 1 Rauhanrukous ja ehtoollinen keskiviikkoisin klo 18 Töölön kirkossa, Topeliuksenkatu 4.
Daily Prayer -hartaus mukaan lukien rauhanrukous englanniksi arkipäivisin klo 12 Temppeliaukion kirkossa, Lutherinkatu 3.

Vartiokylän seurakunta: Rauhanrukous ja viikkomessu klo 18 Puotilan kappelissa, Puotilantie 5.

Vuosaaren seurakunta: Rauhanrukous ja ehtoollinen torstaisin klo 12 Vuosaaren kirkossa, Satamasaarentie 7.