01.12. Onneksi olkoon: Oskari | Palaute
Koko Helsinki

Millainen on diakoniatyöntekijän työpäivä? Heidi Rajamäki kertoo

Malmin seurakunta

01.09.2020, 09:58 /  päivitetty 01.09.2020, 11:32
Vihreässä virkapaidassa oleva nainen istuu työpöydän ääressä

Diakonia – niin se on sitä kirkon auttamistyötä, juu tosi tärkeää, sanoo aika moni. Apua ja tukea eri muodoin hädän hetkellä. Mutta mitä se diakoniatyö ihan käytännössä on? Kysytäänpä Malmin seurakunnassa työskentelevältä diakoniatyöntekijältä Heidi Rajamäeltä.

Lue myös Heidin kollegan, diakoniatyöntekijä Elise Hartosen työpäivästä .

Diakoniatyöntekijän arkipäivä: Kuuntelemista, neuvontaa, palveluohjausta

Vaikka diakonian auttaminen on paljon muutakin kuin rahallista apua, talousvaikeudet usein tulevat kuvaan hankalissa elämäntilanteissa. Sairastelu syö tulot, avioero voi viedä kodin. Ei riitä enää voimia toimeentulon kanssa taisteluun.

Osa Malmin seurakunnan diakoniatyöntekijöistä on erikoistunut taloudelliseen auttamiseen. Heidi Rajamäki on yksi heistä.

- Normaalisti työpäiväni täyttyvät asiakastapaamisista, joita on yleensä 3-4 päivässä. Tapaamisissa selvitetään asiakkaan taloudellista tilannetta ja avunsaantimahdollisuuksia, joko seurakunnasta tai muualta. Asiakkaiden tilanteet tuppaavat olla niin monimutkaisia, että tapaamisajan lisäksi hoidan monesti erilaista selvittelyä ja yhteydenottoja eri viranomaistahoihin, Heidi kertoo.

Klo 9

Osallistuin samaan diakoniatiimin kokoukseen kuin Elise, etänä kotoa käsin. Viime koronakevään mittaan otettiin meidänkin seurakunnassa kunnollinen digiloikka, josta etäkokoukset yksi osoitus.

Nopeaa apua hädässä olevalle

Klo 11.30

Lounastauon jälkeen rupesin purkamaan diakonian ajanvarauspuhelimeen jätettyjä viestejä ja vastaamaan soittopyyntöihin. Ajanvarauspuhelin on vastuullani joka neljäs viikko. Kuuntelin yhteydenottajien asioita ja varasin heille aikoja tiimiläistemme sähköisistä kalentereista.

Tein samalla heti myös palveluohjausta eli selvitin, onko henkilö jo hakenut apua sosiaalitoimesta ja/tai Kelasta, jotka ovat ensisijaisia avun lähteitä. Yhteiskunnan systeemit ovat sen verran mutkikkaita, että voi olla vaikea tietää, mistä päästä alkaa keriä tilannetta auki. Siinä me voimme auttaa.

Vuokravelat ovat yleistyneet ja se, mikä työssämme selvästi näkyy, on Helsingin seudun asumisen kalleus. Vuokrataso on sellainen, että muuhun elämiseen ei helposti jää rahaa. Kelan kriteerien perusteella asumistuki on rajoitettua eikä edullisempiakaan asuntoja löydy.

Nainen vihreässä virkapaidassa ja mustassa neuletakissa istuu tietokoneen ääressä ja kuulokkeet korvilla
Nyt korona-aikana Heidi Rajamäen asiakastyö tapahtuu pitkälti puhelimen ja sähköpostin avulla. Normaalisti asiakkaita tavataan myös kodeissa ja seurakunnan tiloissa.

Pyrimme siihen, että apua hakeva saisi nopeasti ajan ja yleensä sellainen järjestyykin muutamassa päivässä. Nopea reagointikyky kriisitilanteissa on vahvuutemme. Silti toivoisimme, että ihmiset ottaisivat yhteyttä vähän aikaisemmin, jo ennen kuin tilanne on kriisiytynyt. Kaikki eivät tiedä, että esimerkiksi laskujen eräpäiviä voi olla mahdollista siirtää, jopa ilman lisäkuluja.

Yhteydenottokynnys on monelle korkea ja yhteydenotot saattavat alkaa ”olen valmistellut tätä sähköpostia kuukauden ajan. Monilla asiakkaistamme talous on jatkuvasti niin veitsenterällä, että mikä tahansa vastoinkäyminen, kuten puhelimen katoaminen, saa talouden sekaisin. Elisen kertoma diakonian näkyminen erilaisissa tapahtumissa on yksi keino madaltaa kynnystä yhteydenottoon.

Hengellisyys on aina läsnä työssäni. Joskus tapaamisissa ihminen ottaa itse puheeksi hengelliset asiat ja keskustelemme niistä. Toisinaan rukoilemme yhdessä hänen niin toivoessaan. Jotkut asiakkaat pyytävät, että rukoilen heidän puolestaan ja saatamme myös tehdä esirukouspyynnön.

Laajempaa tilanteen kartoitusta

14.30

Loppupäivän valmistelin seuraavan päivän avustuskokousta. Tiimimme käytäntö on, että diakoniatyöntekijät pystyvät omalla päätöksellään avustamaan kutakin asiakasta kerran vuodessa. Avustaminen tarkoittaa osto-osoituksen myöntämistä kauppaan tai apteekkiin tai apua laskujen maksuun.

Mikäli asiakkaan tuen tarve jatkuu eli hän hakee avustusta toistamiseen, käsittelemme hakemukset tiimin avustuskokouksissa. Näin saadaan kartoitettua tuen tarvetta laajemmin ja muiden näkemyksistä voi saada apuja tilanteen helpottamiseen. Näin varmistamme myös päätösten yhdenvertaisuutta.

Kuvateksti 2: Joidenkin asiakkaiden tilanteet ovat raskaita ja vaikeita. Silloin oma usko Jumalaan kannattelee ja tietenkin kollegoiden tuki on tärkeä. Työn merkityksellisyys korostuu, jos pystyn auttamaan ihmistä. Omasta hyvinvoinnista täytyy myös pitää huolta.

Teksti ja kuva: Eila Jaakola