07.05. Onneksi olkoon: Helmi, Kastehelmi | Palaute

Kauppakassi kulkee ikäihmiselle kotiin

08.04.2020, 17:30 /  päivitetty 14.04.2020, 11:18
Helsinki-apu auttaa yli 70-vuotiaita pysyttelemään kotona koronaepidemian aikana.
Henkilön jalat ja kaksi muovista kauppakassia kerrostalon rappukäytävässä

Kun Tommy Toumas on tulossa kauppaan, hän vetää käsiinsä kertakäyttöhanskat. Vasta sitten hän nappaa keräilykorin käyttöönsä. Seuraavaksi hän kaivaa kännykästään esiin ostoslistan.

Lista ei ole hänen omansa, vaan Helsinki-avun asiakkaan. Niinpä on selvää, etteivät kaikki listan tuotteet löydy ihan helposti. Millaista jauhelihaa asiakas oikein haluaakaan? Ja mikä on täsmälleen oikea jogurttilaatu ja pakkauskoko?

– Tässä saa olla tarkkana, että kerää oikeat tuotteet, hän toteaa.

Elintarvikkeet ovat Toumasin erityisalaa. Hän on ammatiltaan kokki. Tavallisesti hän tekee ruokaa yhteisöruokailuihin Oulunkylän ja Käpylän kirkoilla. Kun toiminta on tauolla koronavirusepidemian takia, seurakunta tarjosi hänelle työtä Helsinki-avussa.

Kun Toumas on kassalla, viereisillä kassoilla asioi hänen uusia kollegoitaan. Samassa kaupassa Helsinki-avun jalkautujina liikkuvat myös kirjaston työntekijä ja diakoniaharjoittelija.

Kassalta kauppakasseihin lähtee mukaan kuitti, josta asiakas voi tarkistaa kassiensa sisällön.

Helsinki-apu pystytettiin kaupungin ja seurakuntayhtymän yhteistyönä puolessatoista viikossa. Se on tarkoitettu yli 70-vuotiaille helsinkiläisille ja erityisesti niille ikäihmisille, jotka eivät saa apua sukulaisilta tai naapureilta tai joilla ei ole verkkokauppaa käytettävissään.

– Jos tarvitsee kauppa-, apteekki- tai keskusteluapua, voi soittaa Helsinki-avun numeroon. Numeroon vastaa kaupungin tai seurakunnan työntekijä, kertoo Oulunkylän alueen vastaava koordinaattori, johtava diakoniatyöntekijä Laura Lindroos.

Lisäksi Helsinki-avusta on kartoitettu yli 80-vuotiaiden avuntarvetta.

Helsinki-apua pyöritetään kaikkiaan noin 600:n kaupungin ja seurakuntien työntekijän voimin.

– Helsinki-avun rinnalla toimivat edelleen muut vanhuspalvelut. Samoin seurakuntien diakoniatyö auttaa normaalisti, Lindroos lisää.

Kun asiakas on ottanut yhteyttä Helsinki-apuun, hän tekee kauppatilauksensa HOK-Elannon puhelinpalveluun, jossa myös maksaminen hoidetaan.

– Sovellamme hankkeeseen verkkokaupan tekniikkaamme. Helsinki-avun ja kaupan välille löytyi selvä roolijako. HOK-Elanto ottaa vastaan tilauksen ja maksun sekä hoitaa, että kaupat ovat auki ja niissä on tavaraa. Ostosten keruu ja kuljetus ovat puolestaan Helsinki-avun vastuulla, toteaa HOK-Elannon verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua.

Hänen mukaansa kauppa on halunnut aktiivisesti etsiä tapaa turvata ruokahuoltoa poikkeusoloissa. Kauppa on tuonut hankkeeseen myös osaamistaan hygienia-asioista, luottamuksesta ja tietosuojasta, kylmäketjusta, allergeeneista, puuttuvan tuotteen korvaamisesta toisella.

Alkuun kauppakasseja kuljettivat pääasiassa työntekijät. Nyt mukaan on otettu myös vapaaehtoisia, jotka haastatellaan ja koulutetaan.

Olemme valmiita ottamaan vastaan uusia vapaaehtoisia . Teemme sen näissäkin oloissa järjestelmällisesti. Haastattelemme ja koulutamme. Toki myös kaupungilta sekä järjestöistä, Punaisesta Rististä ja HelsinkiMissiosta, löytyy koulutettuja vapaaehtoisia, Lindroos toteaa.

Helsinki-avun jalkautujilla on tehtävästä kertova nimikortti ja liivi. He eivät tule kenenkään kotiin sisään eivätkä hygieniasyistä hoida samalla muita tehtäviä.

Bussimatkan ja kävelyn jälkeen Tommy Toumas soittaa ovikelloa. Kassit ovat oven vieressä, ja niiden tuoja pian turvavälin päässä.

Teksti: Ulla-Maija Vilmi

Kuva: Antti Rintala