13.05. Onneksi olkoon: Kukka, Floora | Palaute

1. syyskuuta vietetään diakonian viran päivää

27.08.2021, 18:05 /  päivitetty 27.08.2021, 18:06
Kolme ihmistä istumassa nurmikolla, yhdellä diakoniapaita päällä, toisella aurinkolasit, kolmannesta näkyvät vain hiukset

Syyskuun 1. päivänä vietetään vuosittain diakonian viran päivää eli D-day´tä. Teemapäivän idea on tuoda esiin diakonian virkaa, virkaan vihkimystä, vihkimyksen merkitystä kirkolle ja virkaan vihityille sekä myös tehdä diakoniatyötä tutummaksi. Päivän taustavoimana on Diakoniatyöntekijöiden liitto DTL.

Päivän ajankohta on määräytynyt Suomen kirkon ensimmäiseksi diakonissaksi vihityn Matilda Hoffmanin vihkimyspäivän 1.9.1872 mukaisesti.

Evankelis-luterilaisen kirkon diakonian virkaan vihittyjen virkapaita on vihreä. D-day´n kunniaksi vihreitä virkapaitoja ja diakonissan pukuja voi nähdä tavallista enemmän. Päivää vietetään työn merkeissä.

Jokaisessa seurakunnassa tulee kirkkojärjestyksen mukaan olla diakonian virka. Helsingin 20 seurakunnassa sekä Yhteisessä diakoniassa virkoja on yhteensä noin 100.

Diakoniatyöntekijät toimivat monipuolisissa tehtävissä ihmisten tukena, kuten tarjoavat keskusteluapua vastoinkäymisistä selviämiseen ja arjen ongelmien ratkaisuun. Ihmisten kohtaaminen on monimuotoista: he vetävät ryhmiä ja leirejä, järjestävät ruokailu- ja olohuonetoimintaa sekä muun muassa osallistuvat jumalanpalvelusten toimittamiseen. Myös kotikäynnit ja laitoshartaudet ovat diakonian arkityötä. Yhteisen diakonian työntekijät toimivat esimerkiksi asunnottomien, maahanmuuttajien ja vammaisten tukena.

Diakoniatyöntekijät ovat korkeakoulutettuja sosiaali- tai hoitoalan ammattilaisia, koulutukseltaan diakoneja tai diakonissoja. Diakonilla on koulutuksensa pohjalta sosiaalialan erityisosaaminen, ja diakonissalla erityisosaaminen on ihmisten kokonaisvaltainen terveyden edistäminen.

Lähteet: evl.fi, dtl.fi

Lisätietoa Helsingin seurakuntien diakoniatyöstä ja yhteystiedot