20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Talous tiukilla?

13.05.2020, 11:05

Jos sinulla
on rahavaikeuksia, seurakuntasi diakoniatyöntekijältä saat apua taloudellisen
tilanteesi ja velkaongelmien kartoittamiseen yhdessä keskustellen. Hän voi myös
ohjata muun avun, kuten velkaneuvonnan, piiriin.

Taloudellisen avustamisen perusteena on aina avun tarve sekä yksilöllinen elämäntilanne. Tukemme on tarkoitettu etenkin niille, joiden hätä on suurin ja jotka eivät ole saaneet apua mistään muualta.

Näin haet taloudellista apua diakoniatyöstä

• Ota yhteyttä oman asuinalueesi seurakunnan diakoniatyöhön .
  • Aluksi tarkistetaan aina mahdollisuus yhteiskunnan apuun. Usein toimitaankin yhteistyössä sosiaalitoimen kanssa.
  • Diakoniatyöntekijän tapaamiseen tullessasi varaudu todistamaan henkilöllisyytesi.
  • Varaa mukaan tulo- ja menotiedot, mahdolliset velkatiedot sekä mahdollinen viimeisin toimeentulotukipäätös.
  • Avustusta ei makseta hakijan tilille eikä anneta käteisenä eikä lainaksi, vaan sen voi saada osto-osoituksena tai muunlaisena taloudellisena tukena.

Taloudellinen avustaminen on luonteeltaan pääsääntöisesti tilapäistä kriisiapua, vaikka seurakunnan muu tukeminen, henkinen ja hengellinen apu voivat olla pitkäkestoista.