20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Koululaisille toimintaa ja nettipalveluja

11.01.2023, 17:24
Kouluikäisten (7–13-vuotiaiden) arki pyörii akselin harrastukset-kaverit-perhe ympärillä. Seurakunnassa alakoululaiset pääsevät puuhailemaan porukassa omien juttujen parissa, mutta turvallinen aikuinen tai ryhmänohjaaja on kuitenkin aina lähellä.

Säännöllisesti, viikoittain kokoontuvissa kerhoissa ja ryhmissä esimerkiksi askarrellaan, pelataan säbää, kokataan, rakennetaan pienoismalleja tai Minecraft-maailmoja, musisoidaan jne. Monessa seurakunnassa toimii perinteikkäitä lapsikuoroja. Tietoja musiikkiryhmistä ja kerhoista löytyy seurakuntien kotisivuilta hakusanalla 'kouluikäiset'.

Leirillä ja retkillä pääsee seikkailujen maailmaan. Päiväretkiä pidemmillä viikonloppu- tai kesäleireillä ollaan useimmiten yötä Helsingin seurakuntien omissa leirikeskuksissa. Myös jokunen telttaleiri löytyy kalenterista.

Monet lapsuusmuisto liittyvät arjen katkaiseviin juhliin. Juhlaan valmistautuminen voi olla jopa yhtä tärkeää kuin itse h-hetki. Monet seurakunnat tarjoavatkin kouluikäisille joulu- ja pääsiäisaskarteluiltoja.

Vasta koulutiensä aloittaneille eka- ja tokaluokkalaisille järjestetään ohjattua iltapäivätoimintaa. Haku ip-kerhoihin on huhtikuussa. Vapaita paikkoja ja mukaan tulosta kesken lukuvuoden kannattaa kysellä oman seurakunnan ohjaajilta. Muista myös uusien ekaluokkalaisten kouluun siunaaminen ensimmäisen koulupäivän aattona.

Tekemistä ja ajattelun eväitä tarjoaa myös valtakunnallinen lastenkirkko.fi. Kouluikäiset voivat seurata You tube -kanava Ttilaa, jossa nuoret keskustelevat kiinnostavista ja ajankohtaisista aiheista.

Lisää tietoa alakoululaisten viikkotoiminnasta ja lapsille tutuista nuorisotyöntekijöistä löytyy kunkin seurakunnan omilta sivuilta.