18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Vuosaaren kirkko

Kirkkojen kellot soivat sodan vuosipäivänä 24. helmikuuta

21.02.2023, 11:12 /  päivitetty 21.02.2023, 11:15
Ihmisiä kantamassa Ukrainan lippua alas Tuomiokirkon portaita. Kuva: Jouni Nieminen

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat kutsuneet seurakunnat ympäri Suomen osoittamaan tukeaan Ukrainalle Venäjän Ukrainaan hyökkäämisen vuosipäivänä 24.2.2023.

Tällöin kirkonkellot ympäri Suomen soivat tukea Ukrainalle.

Vuosaaren kirkon kelloja soitetaan kahdesti, klo 12 ja 18.

Seurakunnat järjestävät myös tapahtumia, jossa muistetaan Ukrainan sodan uhreja ja rukoillaan ukrainalaisten puolesta.

Helsingissä rakennetaan perjantai-iltana kynttilämeri Tuomiokirkon portaille. Illan aikana kaikki kaupungin kirkkojen kellot soivat toivon puolesta eri uskontokuntien liittyessä soittoon. Tilaisuudessa kuullaan myös Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n kuoron sekä Ylioppilaskunnan Laulajien kvartetin esityksiä. Tapahtuman järjestävät Helsingin seurakuntayhtymä, Helsingin kaupunki, Helsingin yliopisto, valtioneuvoston kanslia ja Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry. Voit lukea tapahtumasta lisää täällä.

"‍Emme unohda Ukrainaa. Tule mukaan rakentamaan kynttilämerta Tuomiokirkon portaille. Kaikki portaille lasketut kynttilät toimitetaan Ukrainaan rintamalle, jossa ne hyödynnetään valon- ja energianlähteinä.

Vuosi sitten Venäjä käynnisti hyökkäyssotansa Ukrainaan. Vaikka sota levittää pimeyttä ympärilleen, emme anna toivon ja valon sammua. Sodan alkamisen vuosipäivänä 24.2.2023 Senaatintorilla järjestetään kaikille avoin tilaisuus, jossa voi sytyttää kynttilän sodan uhreille ja osoittaa samalla tukensa ukrainalaisille.

– Tämä surullinen päivämäärä antaa mahdollisuuden muistuttaa ihmisiä siitä, että tämä taistelu koskee meitä jokaista. Toivomme, että suomalaiset jatkavat Ukrainan tukemista yhtä väsymättä kuin ukrainalaiset puolustajat suojelevat kotimaataan ja koko Eurooppaa Venäjän hyökkäykseltä, sanoo Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n puheenjohtaja Vassili Goutsoul.

Voit halutessasi kirjoittaa kynttilääsi viestin tai tervehdyksen Ukrainaan. Tilaisuuden jälkeen Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry kerää kaikki Tuomiokirkon portaille lasketut kynttilät ja toimittaa ne rintamalle Ukrainaan, jossa niitä hyödynnetään valon- ja energianlähteinä. Suosittelemme tuomaan oman kynttilän mukanasi, mutta torille on myös varattu kynttilöitä ohikulkijoille ja muuten niitä tarvitseville järjestäjien toimesta. Pyydämme, että turvallisuussyistä käytät hautakynttilää.

– Rauhankynttilöiden sytyttäminen lähettää vahvan viestin siitä, että lopulta valo voittaa pimeyden. Sen näkee jo siitä kuinka pieni valo valaisee pimeässä kauas. Illalla tuomiokirkon rappusille syttyy toivottavasti tuhansista kynttilöistä oleva kynttilämeri, joka lähettää Helsingistä vahvan viestin siitä, että me olemme Ukrainan ja ukrainalaisten tukena, Rintamäki sanoo.

Myös Tuomiokirkon pylväät loistavat Ukrainan väreissä."

Piispojen viesti Venäjän Ukrainaan hyökkäämisen vuosipäivänä

Venäjän laiton hyökkäys Ukrainassa jatkuu. Kärsimyksen ja uhrattujen ihmishenkien määrä on kestämätön. Ukrainalaiset tarvitsevat kaiken saatavilla olevan avun ja tuen.

Sodan vaikutukset ulottuvat laajalle ja synnyttävät huolta myös täällä Suomessa. Tarvitsemme yhteenkuuluvuutta ja keskinäistä huolenpitoa.

Olemme kutsuneet seurakuntia soittamaan kirkoissa rauhankelloja sodan syttymisen vuosipäivänä 24.2.2023.

Seurakunnissa rukoillaan Ukrainan ja ukrainalaisten puolesta vuosipäivää seuraavana sunnuntaina ja edelleen tulevissa jumalanpalveluksissa sekä järjestetään rukoushetkiä ukrainalaisten tueksi.

Olemme myös rohkaisseet seurakuntia järjestämään tukitapahtumia yhdessä muiden tahojen kanssa ja rakentamaan yhteyttä ukrainalaispakolaisiin Suomessa.

Kannustamme kaikkia muistamaan Ukrainaa rukouksissa, lahjoittamaan alueella toimiville avustusjärjestöille ja osoittamaan tukea Suomessa oleville ukrainalaisille.

Rukousaineistot tarjoavat sanoja, joilla rukoilla rauhan puolesta: Rauhanrukouksia – evl.fi

“Herra, sinä valmistat meille rauhan.” (Jes. 26:12)

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat