20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Valoa Ukrainaan – tule sytyttämään kynttilä Tuomiokirkon
portaille pe 24.2. klo 18

21.02.2023, 10:24 /  päivitetty 21.02.2023, 15:01
Emme unohda Ukrainaa. Tule mukaan rakentamaan kynttilämerta Tuomiokirkon portaille. Kaikki portaille lasketut kynttilät toimitetaan Ukrainaan rintamalle, jossa ne hyödynnetään valon- ja energianlähteinä.
Rauhankyyhky Ukrainanlipun päällä ja teksti Valoa ukrainaan

Vuosi sitten Venäjä käynnisti hyökkäyssotansa Ukrainaan. Vaikka sota levittää pimeyttä ympärilleen, emme anna toivon ja valon sammua. Sodan alkamisen vuosipäivänä 24.2.2023 Senaatintorilla järjestetään kaikille avoin tilaisuus, jossa voi sytyttää kynttilän sodan uhreille ja osoittaa samalla tukensa ukrainalaisille.

– Tämä surullinen päivämäärä antaa mahdollisuuden muistuttaa ihmisiä siitä, että tämä taistelu koskee meitä jokaista. Toivomme, että suomalaiset jatkavat Ukrainan tukemista yhtä väsymättä kuin ukrainalaiset puolustajat suojelevat kotimaataan ja koko Eurooppaa Venäjän hyökkäykseltä, sanoo Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n puheenjohtaja Vassili Goutsoul.

Tilaisuus alkaa kello 16 Tuomiokirkon kellojen soitolla ja minuutin hiljaisella hetkellä. Kynttilöiden laskun kirkon portaille aloittavat tasavallan presidentti Sauli Niinistö, Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova, opetusministeri Li Andersson (vas.), pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministeri Thomas Blomqvist (r.), työministeri Tuula Haatainen (sd.), ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr.), liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.), perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd.) ja maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen (kesk.) sekä järjestäjätahojen edustajat Helsingin pormestari Juhana Vartiainen, Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki ja Helsingin yliopiston rehtori Sari Lindblom.

Kaupungin kaikki kirkonkellot soivat kello 18

Kuluneen vuoden aikana helsinkiläiset ovat osallistuneet sodan uhrien auttamiseen esimerkiksi lahjoittamalla keräyksiin, työskentelemällä erilaisissa vapaaehtoistehtävissä ja moni on jopa avannut kotinsa oven sotaa paenneille. Emme unohda Ukrainaa emmekä ukrainalaisia.

– Helsingissä osoitetaan poikkeuksellista huomiota soittamalla saman päivän aikana samasta syystä kahteen kertaan kirkonkelloja. Helsingin kirkkoherrat tekivät tämän päätöksen mahdollistaakseen kaikkien Suomen luterilaisten kirkkojen yhteisen soiton keskipäivällä. Illalla kuudelta Helsingissä kirkonkellot soivat rauhankelloina ekumeenisesti yhdessä kaikkien Helsingissä olevien kirkkokuntien kanssa. Kahteen kertaa soitettavat kirkonkellot kertovat, että me elämme hyvin poikkeuksellista aikaa, jonka toivomme muuttuvan paremmaksi mahdollisimman pian, Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki sanoo.

Kirjoita oma viestisi rintamalle kynttilääsi

Voit halutessasi kirjoittaa kynttilääsi viestin tai tervehdyksen Ukrainaan. Tilaisuuden jälkeen Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry kerää kaikki Tuomiokirkon portaille lasketut kynttilät ja toimittaa ne rintamalle Ukrainaan, jossa niitä hyödynnetään valon- ja energianlähteinä. Suosittelemme tuomaan oman kynttilän mukanasi, mutta torille on myös varattu kynttilöitä ohikulkijoille ja muuten niitä tarvitseville järjestäjien toimesta. Pyydämme, että turvallisuussyistä käytät hautakynttilää.

– Rauhankynttilöiden sytyttäminen lähettää vahvan viestin siitä, että lopulta valo voittaa pimeyden. Sen näkee jo siitä kuinka pieni valo valaisee pimeässä kauas. Illalla tuomiokirkon rappusille syttyy toivottavasti tuhansista kynttilöistä oleva kynttilämeri, joka lähettää Helsingistä vahvan viestin siitä, että me olemme Ukrainan ja ukrainalaisten tukena, Rintamäki sanoo.

Myös Tuomiokirkon pylväät loistavat Ukrainan väreissä.

Valoa Ukrainaan –tilaisuuden ohjelma

Klo 16.00 Tilaisuus alkaa Tuomiokirkon kellojen soitolla ja minuutin hiljaisella hetkellä. Tilaisuuden järjestäjätahojen edustajat ja kutsuvieraat sytyttävät ensimmäiset kynttilät.

Klo 18.00 Kaikkien kirkkokuntien kellot soivat Helsingissä toivon puolesta. Tule sinäkin sytyttämään kynttiläsi Tuomiokirkon portaille tai sytytä kynttilä ikkunallesi Ukrainan tueksi.

Tilaisuudessa esiintyy Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n kuoro. Kuoro laulaa kappaleet ”Plyve katcha” ja ”God, save Ukraine”. Heidän jälkeensä Ylioppilaskunnan Laulajien kvartetti esittää Finlandia-hymnin.

Klo 20.00 Kynttilöiden lasku päättyy ja kynttilät sammutetaan. Samalla Tuomiokirkon valaistus sammuu. Portaille lasketut kynttilät kerätään ja toimitetaan Ukrainaan rintamalle, jossa niiden steariinia hyödynnetään energia- ja valolähteinä.

Tilaisuuden järjestelyistä vastaavat Helsingin seurakuntayhtymä, Helsingin kaupunki ja Helsingin yliopisto yhteistyössä valtioneuvoston kanslian ja Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n kanssa.

Tilaisuus sosiaalisessa mediassa: #WeStandWithUkraine #Helsinki