18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Puistolan kirkon iltapäiväkerho: Kuka voi hakea? Mitä siellä tehdään? Tarjotaanko lapsille välipalaa?

Malmin seurakunta

01.03.2021, 09:53 /  päivitetty 12.03.2024, 09:39
Malmin seurakunta käynnisti iltapäiväkerhon Puistolassa syksyllä 2021. Seurakunnan järjestämään iltapäivätoimintaan kaudelle 2024-2025, hakuaika 1.-30.4.2024. Katso tästä vastauksia tärkeisiin kysymyksiin!
Paras pipo pakkasella

Ilmoita pieni koululaisesi Puistolan kirkon iltapäiväkerhoon! Hakuohjeet ja muuta tarpeellisesta tietoa löydät täältä. Alla on puolestaan vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Ketkä voivat hakea Puistolan iltapäiväkerhoon?

Toiminta on kaikille avointa ja siihen voivat hakea 1.-2 -luokkalaiset lapset.

Mitkä ovat valintaperusteet, jos toimintaan ilmoittautuu enemmän kuin on kerhopaikkoja?

Valintaperusteissa ensisijalla ovat 1. luokan oppilaat. Valintaperusteissa otetaan myös huomioon perheen kokonaistilanne kokonaisharkintaa käyttäen.

Milloin ja mihin aikaan iltapäiväkerhotoimintaa järjestetään?

Iltapäiväkerhotoimintaa järjestetään koulupäivinä. Päivittäinen toiminta-aika on klo 12–16. Toimintaa ei järjestetä koulujen loma-aikana, eikä lauantaikoulupäivinä.

Lukuvuoden aikana toimintapäiviin voi tulla muutoksia esim. työntekijöiden koulutuspäivien vuoksi. Muutoksista ilmoitamme mahdollisimman hyvissä ajoin, viimeistään 14 vrk aikaisemmin.

Kuinka paljon ryhmässä on lapsia ja ohjaajia?

Leikit sisällä
Iltapäivään sisältyy mm. leikkiä, pelailua ja yhteisiä hetkiä kivan tekemisen parissa.

Toiminnassa on mukana noin 30 lasta. Ryhmäkoko saattaa vaihdella päivittäin, riippuen osa-aikaisesti toimintaan osallistuvien lasten lukumäärästä tai muista seikoista johtuen. Päivittäin lasten turvallisuudesta ja toiminnasta vastaa pääsääntöisesti kolme ohjaajaa.

Ketkä vastaavat toiminnasta ja sen sisällöstä?

Toiminnasta vastaavat seurakunnan kasvatuksen vakituiset työntekijät. Sisältöjä ovat toteuttamassa myös muut seurakunnan työntekijät.

Teemme yhteistyötä ammatillista koulutusta tuottavien oppilaitosten kanssa ja mahdollistamme opiskelijoille työssäoppimisjaksoja.

Miten lasten siirtyminen iltapäiväkerhoon on järjestetty?

Kerholaiset siirtyvät itsenäisesti kerhoon koulupäivän päättyessä. Ensimmäisellä kouluviikolla voimme olla tukemassa lapsen turvallista siirtymistä kerhoon lähikouluilta.

Mitä iltapäiväkerhossa tehdään?

leikkimökin luona
IP-kerhon toimintaan vaikuttavat myös lasten toiveet.

Iltapäivään sisältyy mm. leikkiä, kädentöitä, pelejä ja erilaisia projekteja. Ulkoilemme päivittäin ja liikuntasali antaa tilan erilaisille liikuntaleikeille ja peleille. Kerhossa on mahdollisuus rauhoittumiseen ja läksyjen tekemiseen. Iltapäiväkerhon viikkorytmiin ja ohjelmaan vaikuttavat lasten toiveet, lukujärjestykset ja harrastekerhot.

Sisältääkö toiminta uskonnollisia asioita?

Kyllä sisältää. Toiminnan uskonnolliset teemat näkyvät kirkkovuoden kristillisissä juhlapyhissä. Lasten ihmettelylle annetaan tilaa. Pohdimme yhdessä lapsia askarruttavia kysymyksiä heidän ikätasonsa mukaisesti. Lähimmäisestä välittäminen, toisten auttaminen ja asioista sopiminen ovat tärkeitä arjessa.
Asioita käsitellään esim. Raamatun kertomuksien, laulujen ja erilaisten luovien ilmaisutapojen avulla. Kiitollisuus ruuasta ja rauhoittuminen ennen ruokailua voi toteutua toiminnassa rukouksena tai lauluna. Yleissivistävällä tasolla on tärkeää, että lapsi oppii ymmärtämään erilaisten kristillisten juhlapyhien merkityksiä ja niiden taustalla olevia perinteitä.

Tarjotaanko lapsille välipala?

Lapsille tarjoillaan kerhotilan keittiössä valmistettu välipala. Vaihtuvan välipalalistan sisällössä otamme huomioon terveellisyyden, monipuolisuuden sekä erityisruokavaliot ja allergiat.

Kuinka kuukausittainen kerhomaksu määräytyy?

Kerhomaksu määräytyy perheen valitseman palvelun mukaisesti: 1–3 kerhopäivää viikossa maksaa 60 euroa kuukaudessa ja 4–5 kerhopäivää viikossa maksaa 100 euroa kuukaudessa.

Kerhomaksuun voi hakea avustusta erillisellä lomakkeella. Avustuspäätöksissä otetaan huomioon perheen kokonaistilanne (taloudellinen tilanne ja muut tekijät).

Mitä kerhomaksu sisältää?

Me yhdessä
Toimimme yhdessä. Ketään ei jätetä yksin.

Kerhomaksu sisältää välipalan, toimintamateriaalit ja vakuutuksen. Vakuutus on voimassa myös välittömillä kerhomatkoilla, suora matka kerhoon ja kerhosta kotiin.

Kuinka toimin, jos haluan muuttaa toiminta-aikaa tai irtisanoa kerhopaikan?

Toiminta-ajan muutokset tulee ilmoittaa vapaamuotoisella kirjallisella ilmoituksella ohjaajille. Toiminta-ajan ja kerhomaksun muutokset tulevat voimaan seuraavan kalenterikuukauden alkaessa. Lapsen ryhmään liittymisen kannalta on tärkeää huomioida, että toimintaan osallistuminen on säännöllistä.

Taidetta luonnosta

Kerhopaikan irtisanominen tulee tehdä erillisellä lomakkeella vähintään kaksi viikkoa ennen muutoksen alkua. Irtisanoutuessa kesken kalenterikuukauden kerhomaksu peritään koko kuukauden ajalta.