25.01. Onneksi olkoon: Paavo, Pauli, Paul, Paavali | Palaute
Koko Helsinki

Opiskelijoiden lisääntynyt kuormitus näkyy myös oppilaitospappien työssä

Yhteinen seurakuntatyö

17.12.2021, 13:39 /  päivitetty 19.12.2021, 08:18
Opiskelijoita vaivaavat tällä hetkellä samat huolenaiheet kuin yleensäkin, mutta koronan mukaan tuoma etäopetus ja eristyneisyys ovat kärjistäneet monen ongelmia.
Oppilaitospappi keskustelee opiskelijan kanssa

Mediassa on tänä vuonna uutisoitu näkyvästi opiskelijoiden ja yleensäkin nuorten kasvaneesta henkisestä kuormituksesta (mm. HS 17.12.2021). THL:n tutkimusten mukaan ahdistus ja masennus ovat opiskelijoilla yleisempiä kuin muussa väestössä (mm. Yle 13.12.2021).

Myös Helsingin seurakuntien oppilaitospapit kertovat keskusteluapupyyntöjen lisääntyneen merkittävästi.

- Yleisiä syitä, miksi oppilaitospappiin otetaan yhteyttä, ovat yksinäisyys ja ulkopuolisuus, itsetunto-ongelmat ja parisuhderistiriidat samoin kuin esimerkiksi motivaatiovaikeudet ja epävarmat tulevaisuudennäkymät, Metropolian oppilaitospappi Tiina Kaaresvirta kertoo.

Kuormitustekijänä näkyy myös haitallinen ja ylimitoitettu vertailu toisiin niin ammattiin opiskellessa kuin yksityiselämässäkin. Some luo ideaalikuvaa, jota ei itse täytä ja jossa muilla näyttää aina menevän paremmin.

Yhteisöllisyyden ja sosiaalisten kontaktien tarve on opiskeluaikana merkittävä. Jos kontakteja ei ole opiskelun ulkopuolella tai niitä muuten toivoisi juuri opiskelijapiireistä, on korona voinut olla todella rankkaa, oppilaitospapit sanovat.

- Toki suuri osa nuorista pärjää hienosti ja etäopiskelu sopii heille, he painottavat.

Ne opiskelijat, joilla on ollut haasteita esimerkiksi sosiaalisten suhteiden kanssa ennen koronaa ovat nyt vaikeassa tilanteessa. Apua ja tukea olisi helpompi antaa ja vastaanottaa silloin, kun ongelmat ovat pieniä. Puolessatoista vuodessa moni on "oppinut elämään" ongelman kanssa, ja tuen piiriin hakeutuminen vaatii enemmän voimavaroja.

- Oppilaitospapin työssä kannatellaan, tavataan, keskustellaan, pidetään yhteyttä silloinkin, kun omat voimat eivät opiskelijalla enää tunnu riittävän. Päästään vaikeiden aikojen yli ja omat siivet alkavat taas kantaa, Haaga-Helian pappi Kaisa Iso-Herttua kuvailee.

Oppilaitoksen arki on edelleen pirstaleista, ja opiskelijoilta vaaditaan paljon itseohjautuvuutta. Yhteisöllistä ryhmäytymistä ei ole tapahtunut niin vahvasti kuin aikaisemmin.

Samoin opettajat ovat lujilla hybridiopetuksen ja monenlaisten opintouudistusten paineissa. - Oppilaitoksen henkilöstö tekee parhaansa, mutta tilanne on haastava, Stadin ammatti- ja aikuisopiston pappi Sanna Uusitalo toteaa ja jatkaa:

- Olen huolissani opettajien työssäjaksamisesta. Vastuu on iso, ja olosuhteet vaikeat. Pandemia ei ole vielä menossa ohi, joten jaksamista pitäisi riittää vuosiksi. Minua mietityttää myös tulevaisuus. Toisella asteella on tulossa nuorten ikäluokka, jonka tärkeä sosiaalisen yhteissäätelyn oppiminen on jäänyt vajaaksi.

Opiskelija kohdataan kokonaisvaltaisesti

Oppilaitospapit ovat oppilaitoksissa niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin käytettävissä. Heidän kanssaan voi puhua niin elämän iloista kuin murheista, vaikka ihan tavallisesta arjestakin, yhteydenottajan kulloisenkin tarpeen mukaan. Vahvuutena on, että heidän kanssaan opiskelija voi käydä läpi koko elämänkirjoa, ei pelkästään opintoihin liittyviä asioita. Eikä tapaamisaikoja yleensä joudu kauaa jonottamaan.

Puhelinkeskustelujen ja henkilökohtaisten tapaamisten lisäksi oppilaitospapit kohtaavat opiskelijoita aktiivisesti sosiaalisen median kanavissa, kuten Jodelissa ja Instagramissa.