18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Palmusunnuntaista pääsiäiseen – pääsiäisajan tapahtumat seurakunnissa

Seurakuntayhtymä

06.04.2022, 16:10 /  päivitetty 26.03.2024, 11:07
Pääsiäisen vietto alkaa palmusunnuntaista ja etenee hiljaisen viikon kautta kohti pääsiäisen iloa. Koostimme yhteen koko pääsiäisen ohjelman ja tapahtumat.
Piirroskuvat joissa Jeesus ratsastaa aasilla, Jeesus kantaa ristiä ja on avoimen haudan äärellä. Lisäksi kaksi valkoista pääsiäisliljaa ja höyhen.

‍Hiljainen viikko on pääsiäistä edeltävä viikko, joka alkaa palmusunnuntaista ja päättyy pääsiäiseen eli Kristuksen ylösnousemusjuhlaan. Hiljaisella viikolla muistellaan Kristuksen kärsimyskertomusta. Hiljaisesta viikosta käytetään myös nimityksiä kärsimysviikko tai piinaviikko.

Tähän artikkeliin on koottu tietoa pääsiäisen ajasta. Kaikki tulevat pääsiäistapahtumat löydät listattuna tämän artikkelin lopusta.

Palmusunnuntaista Jeesuksen ylösnousemukseen

Jokaisella hiljaisen viikon päivällä on oma nimensä ja merkityksensä.

• Palmusunnuntaina muistellaan sitä, kuinka Jeesus ratsasti Jerusalemiin.
    Palmusunnuntaihin sekä palmusunnuntain messuihin voit tutustua lisää täällä.

• Malkamaanantaina keskitytään Jeesuksen rukoiluun Getsemanessa ja hänen vangitsemiseensa, sekä Pietariin, joka kielsi Jeesuksen.

• Tikkutiistaina muistetaan Jeesuksen tutkintaa neuvoston, Pilatuksen ja Herodeksen edessä.

• Kellokeskiviikkona Jeesus tuomittiin ja vietiin Golgatalle.

• Kiirastorstain aiheena on viimeinen ehtoollinen. Seurakunnissa vietetään messua kiirastorstain iltana. Alttari riisutaan kynttilöistä ja kankaista, ja se verhotaan tulevan pitkäperjantain vuoksi mustaan. Etsi lähin kiirastorstain messusi täältä.

• Pitkäperjantai on kirkkovuoden ainoa surujuhla. Se on Jeesuksen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä. Jeesuksen risti on kristitylle anteeksiantamuksen, sovinnon ja toivon merkki. Jeesus kantoi ristille koko maailman synnin ja avasi tien ikuiseen elämään.
    Kirkoissa vietetään pitkäperjantaina sanajumalanpalvelus ilman ehtoollista. Kellot ja urut ovat hiljaa. Alttarilla on yleensä vain ristiinnaulitun kuva, krusifiksi. Kukkina käytetään pelkästään viittä punaista ruusua, jotka symboloivat Jeesuksen viittä haavaa. Vuonna 2024 pitkäperjantaita vietetään 29.3.
    Katso pitkäperjantain tilaisuudet tästä.

• Lankalauantaina eli hiljaisena lauantaina odotetaan Jeesuksen ylösnousemusta.
  • Pääsiäisyön messut löydät erillisestä artikkelista.

• Pääsiäisenä eli sukkasunnuntaina iloitaan Jeesuksen ylösnousemuksesta.

Koe pääsiäinen

Löydät hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumat alla olevasta listasta. Tule mukaan!