27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute

Pääsiäisen juhla alkaa pääsiäisyönä - katso, missä vietetään pääsiäisyön messuja Helsingin seurakunnissa

Seurakunnat

15.03.2024, 15:47
Lähikuvassa naisen kasvot, silmät kiinni

Pääsiäisen juhla alkaa jo lauantain ja sunnuntain välisenä pääsiäisyönä. Pääsiäispäivä, sunnuntai, on Jeesuksen ylösnousemuksen juhla ja kristikunnan suurin juhla.

Pääsiäisyön luterilaiset jumalanpalvelukset ovat saaneet viime vuosikymmeninä innoitusta ja mallia ortodoksisesta perinteestä. Pääsiäisyönä alttarivaatteiden väri muuttuu mustasta valkoiseksi.

Pääsiäisenä juhlitaan sitä, että Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ja elämä on voittanut kuoleman. Pääsiäisenä muistetaan myös kastetta, jonka kautta jokainen kristitty ikään kuin haudataan ja nousee kuolleista. Tämän vuoksi pääsiäisyön tai -aamun messussa saatetaan piirtää kastevedellä ristinmerkki seurakuntalaisten otsaan tai pirskotella heidän päälleen kastevettä.

V‍oit selata Helsingin seurakuntien pääsiäisyön messut tästä:

Lisäksi pääsiäisyön Tuomasmessu la 30.3. klo 23 Mikael Agricolan kirkossa