29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Via Crucis esitetään Helsingin Senaatintorilla pääsiäislauantaina

15.03.2024, 08:00 /  päivitetty 18.03.2024, 14:31
Via Crucis esitetään Helsingin keskustassa pääsiäislauantaina. Suomen suurimman teatteriesityksen ohjaa toista kertaa Markku Arokanto.
Via Crucis

Tänä vuonna esitys on pääsiäislauantaina 30.3. klo 21–22.30. Via Crucis -näytelmä on yleisölle maksuton ja avoin kaikille. Anna-Mari Kaskisen käsikirjoittama näytelmän näyttämönä toimivat tänä vuonna Senaatintorin ja sitä ympäröivien rakennusten kuten Tuomiokirkon portaat.

Vaellusreittiä ei kuljeta Säätytalon remontin takia, vaan esityksen pystyy seuraamaan kokonaisuudessaan Senaatintorilta. Via Crucis on läpisävelletty musiikkinäytelmä. Via Cruciksen jälkeen voi osallistua Tuomiokirkossa pääsiäisyön messuun. Sisäänkäynti kirkkoon Kryptan ovista ja Via Cruciksen päätyttyä kirkon Senaatintorin puoleisista ovista.

Oopperalaulaja Esa Ruuttunen Pilatuksen roolissa

Jeesuksen roolissa on toista kertaa Panu Haavisto, jonka Via Cruciksen työryhmä kutsui rooliin. Pilatuksen roolissa on niinikään toista kertaa oopperalaulaja Esa Ruuttunen.

"Toisen kerran nyt tässä olen mukana. Odottavalla mielellä ollaan. Tänä vuonna harjoituksia on nyt vähemmän eli tiiviisti tätä tehdään", Ruuttunen kertoo.

Pilatuksen rooli on kuitenkin Ruuttuselle ennestää tuttu myös J.S. Bachin Johannes-passiosta. Esa Ruuttunen on urallaan laulanut myös Jeesuksen roolin Johannes-passiossa ja sen hän tulee laulamaan hiljaisen viikon tiistaina eli hänellä on peräti kaksi suurta Raamatunhenkilöiden roolia saman viikon aikana.

"Kansallisopperassa olen esittänyt myös pahojen ihmisiä, mutta sen lisäksi olen laulanut uskonmiesten rooleja. Muun muassa Johannes Kastajan, Martti Lutherin ja Paavo Ruotsalaisen roolit ovat tulleet tutuiksi."

Pääsiäinen ja pääsiäiskertomus ovat olleet tärkeitä Ruuttuselle. Pappina työskennellessään hän kertoo tutkineensa Raamatusta tarkkaan juuri pääsiäiskertomuksia ja niitäkin myös alkukielellä.

Yhteisöllisyys tekijöille tärkeä arvo

Via Cruciksen teemana on ohjaaja Markku Arokannon mukaan ”valosta pimeyteen, pimeydestä kirkkauteen”. Teoksen musiikin on säveltänyt Pekka Simojoki, myös musiikin sovituksesta ja äänisuunnittelusta vastannut Antti Vuori on säveltänyt laulun esitykseen. Via Crucista on mukana tekemässä iso joukko ammattilaisia, harrastajanäyttelijöitä, kuorolaisia ja avustajia.

Via Crucista on yli 25-vuotisen historiansa aikana esitetty Helsingin ydinkeskustassa ja se on kutsunut mukaansa vuosittain tuhansia ihmisiä. Esitys perustuu keskiaikaiseen eurooppalaiseen Via Crucis eli ristintien -perintöön.

Via Cruciksen tärkeimpiä arvoja on ollut halki vuosien yhteisöllisyys, niin esityksessä kuin tuotannossakin. Ohjaaja Markku Arokanto nostaa näytelmässä esiin ikiaikaisen kysymyksen ihmisen yksinäisyydestä, ulkopuolisuudesta ja syrjäytyneisyydestä. Näytelmä käsittelee myös kohtaamisia ja yhteisöllisyyttä.

Kulttuurin saavutettavuus on tuotantotiimille tärkeää. Tänäkin vuonna esitys on kuvailutulkataan näkörajoitteisille suomeksi ja ruotsiksi.

Lisätietoa Via Cruciksen tekijöistä ja esityksestä löydät viacrucis.fi -sivuilta.

*************************************************************

Esityksen järjestää Via Crucis – Ristin Tien Tuki ry. yhdessä Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan kanssa. Esitys on saanut tukea muun muassa Helsingin seurakuntayhtymältä, Helsingin tuomiokirkkoseurakunnalta, Johannes församlingilta, Vantaan seurakuntayhtymältä, Helsingin kaupungilta sekä Vanhan kirkon tuki ry:ltä.