13.05. Onneksi olkoon: Kukka, Floora | Palaute
Yleisö viittaa puheenvuoroa luennolla

Luennot ja keskustelutilaisuudet

Keskustelua kirkosta ja yhteiskunnasta

Miten Suomessa hoidetaan vanhuksia? Mihin kirkko pyrkii hallitusohjelmatavoitteillaan? Mitä kertoo suomalaisten asenteista se, että ihmiskauppaan liittyvä lainsäädäntö on kirjattu vastaanottolakiin? Mikä on vammaisen paikka seurakunnassa? Saako eläimiä syödä?

Tuomiokirkkoseurakunnassa kuukausittain pohditaan Maan suolassa erilaisia yhteiskunnallisia teemoja asiantuntijoiden johdolla Tuomiokirkon kryptassa. Keskustelulla pyritään etsimään vastauksia ja ymmärtämään erilaisia näkökulmia.

Keväällä 2019 aloitettiin Tuomiokirkossa yhteiskunnallisten saarnojen sarja Ajan merkit. Kerran kukaudessa Tuomiokirkon sunnuntain klo 10 messussa saarnasi yhteiskunnallinen vaikuttaja. Keskustelu saarnasta jatkui kirkkokahveilla Krypassa messun jälkeen. Saarnoja kuultiin Suomen luonnonsuojeluliiton viestintäpäällikkö Matti Niemiseltä, emerita päätoimittaja Reetta Meriläiseltä, Väestöliiton asiantuntijalääkäri Raisa Cacciatorelta, Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaaralta, Siirtolaisuusinstituutin toimitusjohtaja Tuomas Martikaiselta ja yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja Hanna Mithikulta.

Keskustelua käytiin myös Toivon dialogien puitteissa. Sarja koostui kutsuvieraskeskustelutilaisuuksista ja päättyi kesällä avoimeen tilaisuuteen, jossa pohdittiin saako eläimiä syödä.

Keskustelu yhteiskunnallisista teemoista jatkuu. Jos olet kiinnostunut olemaan mukana järjestelyissä tai osallistumaan keskusteluun, olethan yhteydessä!