20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Hela Helsingfors

Pandemin ändrar på begravningarna

20.04.2020, 15:41
Under våren finns det tyvärr inte möjligt att skjuta upp begravningar. En jordfästning behöver ske inom 2-4 veckor efter dödsfallet. Det blir en mindre tillställning för de närmast sörjande.
Hietaniemen hautausmaan vanha kappeli edestä päin

I ett senare skede när karantänen har avvecklats är det möjligt att ordna en minnesstund dit alla är välkomna, släkt och vänner. Det är även möjligt att skjuta upp nedläggningen av urnan tills efter karantänen och ordna en fin stund kring denna.

VAD SKA JAG GÖRA NU SOM ANHÖRIG?

Inför en begravning är det bra att ta emot hjälp av vänner och släktingar. Det kan kännas som att det är mycket att ställa och ordna med. En god hjälp får man från begravningsbyråerna som ofta är mycket professionella.

Begravningsportalen på nätet gör det lätt för dig att boka kapell och präst för begravning, så hör församling av sig till dig.

Här hittar du portalen: https://asiointi.helsinginseurakunnat.fi/burial

Hur påverkas då sorgeprocessen för alla dem som inte kan ta avsked på det sätt som vi är vana vid?

Risto Lehto, som är chef för begravningsverksamhet vid Helsingfors kyrkliga samfällighet och har lång erfarenhet av begravningsverksamhet, säger att skillnaden från det vanliga onekligen är stor.

– I den finska sorgen och döden är vi vana vid att dela och ta del. Den möjligheten är nu begränsad.

Han frågar sig ändå om det kan göra att de anhöriga inte lämnas ensamma efter begravningen som ofta ses som ett avslut. Kanske folk nu håller kontakt och minns under en längre tid?

Läs mera om hur coronaviruset inverkar på begravningsväsendet