24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons
Petrus församling

Församlingsvalet: Rösta i din hemförsamling på söndag 20.11

07.11.2022, 13:31 /  päivitetty 17.11.2022, 17:14
Sammanlagt 538 kandidater är uppställda i Helsingfors. På själva valdagen den 20.11 går det endast att rösta i sin egen hemförsamling.
Valreklam i församlingsvalet

Johannes församling

Högbergssalen

Högbergsgatan 10, 2 vån.

Matteus församling

Matteuskyrkan i Östra centrum

Åbohusvägen 3

Petrus församling

Petruskyrkan

Skogsbäcksvägen 15

Kom ihåg identitetsbevis!

Tror, hoppas, älskar - församlingsvalet 2022

Till vilken församling hör jag?

Samtliga vallokaler i Helsingfors församlingar 20.11

Hitta din kandidat

Tre fjärdedelar av kandidaterna i Helsingfors förespråkar könsneutral vigsel. Valkompassen berättar mer om vad kandidaterna har för åsikter i olika frågor: Valkompassen

Här hittar du alla kandidater i Helsingfors listade enligt församling

Rösta sådan som du är

Kyrkan styrs av lekmän

I församlingsvalet väljer medlemmarna vem som ska sitta i församlingsrådet och i Helsingfors gemensamma kyrkofullmäktige.

Rådet och fullmäktige beslutar bl.a. hur församlingarna använder sina resurser. På sina egna områden kan församlingarna göra mycket för människornas välmående t.ex. genom att erbjuda dagklubbar, musikverksamhet, mathjälp, olika former av samtalsstöd m.m.

De lekmän som nu väljs in röstar i förlängningen fram vem som ska sitta i kyrkomötet, dvs helhetskyrkans ledande organ.

I valet 2018 låg röstningsprocenten i Helsingfors på 11,3.

Mera info om valet

Reklam för församlingsvalet

Mycket i stan kan ändra på fyra år

Kyrkans ekonomiska läge tvingar fram stora strukturella förändringar. Det kommande församlingsvalet kommer att avgöra vilka de blir under följande mandatperiod. "Det kan hända en hel del på fyra år." Läs mera