23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Oulunkylän seurakunta

Diakonia auttaa ja tukee

28.06.2022, 14:14
Jos jaksaminen huolettaa tai muuten asiat painavat mieltä, asioista puhuminen jonkun toisen kanssa useimmiten helpottaa. Kirkko tarjoaa tukea erilaisissa elämäntilanteissa.
Diakoniatyöntekijä juttelee pöydän ääressä selin olevan ihmisen kanssa.

Löydät ihmisen, joka kuuntelee ja jonka kanssa voit etsiä suuntaa eteenpäin.

Voit ottaa yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijöihin

• kun haluat pohtia luottamuksellisesti mieltäsi painavia asioita, kuten ihmissuhteita, yksinäisyyttä, työttömyyttä tai päihderiippuvuutta.
  • kun haluat keskustella hengellisistä asioista
  • kun tarvitset tukea elämän kriisitilanteissa
  • kun haluat selvitellä elämäntilannettasi. Diakoniatyöntekijä ohjaa tarvittaessa eteenpäin oikean palvelun piiriin.

Lähimmäisen auttaminen eli kirkon diakoniatyö perustuu kristilliseen rakkauteen. Se on rinnalla kulkemista niin iloissa kuin suruissakin. Apu ja toiminta ovat maksuttomia eivätkä edellytä kirkkoon kuulumista. Lähetteitä ei tarvita. Kaikki keskustelut ovat luottamuksellisia.

Talous tiukilla? Diakoniatyöstä on mahdollista saada myös taloudellista apua tietyin edellytyksin. Diakonian antama taloudellinen apu on kriisiluontoista ja tilapäistä. Myös vapaaehtoisten tarjoama raha-asianeuvonta voi olla avuksi.

Myös lapsille ja nuorille on saatavana erityistä apua Helsingin seurakuntien erityisnuorisotyön keskuksen eli Snellun kautta.

Ajanvaraus ja neuvonta

Diakonian ajanvaraus- ja neuvontanumero Oulunkylän seurakunnan alueen asukkaille:

ti ja to klo 10–11
p. 09 2340 5318. Voit myös saapua paikalle Oulunkylän kirkolle, Teinintie 10.

Akuuteissa kriiseissä, jotka vaativat välittömiä toimenpiteitä sosiaalitoimelta, voit soittaa Helsingin kaupungin sosiaalipäivystykseen, joka päivystää ympäri vuorokauden, p. 020 696 006.

Valtakunnalliset netti- ja puhelinpalvelut

www.kirkonkeskusteluapua.fi

Kirkon keskusteluapu on sinua varten, joka kaipaat kuuntelijaa. Voit ottaa yhteyttä joko puhelimitse tai netin/chatin välityksellä. Päivystäjät ovat kirkon vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia sekä työntekijöitä. Palvelua saa myös ruotsiksi.

HelsinkiMission Aamukorva joka aamu klo 5–8, p. 09 2312 0210

HelsinkiMission Aamukorva on tarkoitettu yli 60 vuotiaille ja se tarjoaa ystävällisen kuulijan ja keskustelukumppanin aamun varhaisina tunteina. Voit soittaa Aamukorvaan, kun haluat keskustella jonkun kanssa tai kun huolet painavat mieltäsi tai uuden päivän kohtaaminen tuntuu ahdistavalta. Päivystäjänä toimii aina tehtävään koulutettu vapaaehtoinen. Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Mieli ry:n Kriisipuhelin p. 09 2525 0111. Kriisipuhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä ja yönä Voit soittaa nimettömästi ja luottamuksellisesti.