20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Meilahden seurakunta

Ilman sinua ei ole auttamista – kiitos että olet jäsen

11.11.2020, 09:44 /  päivitetty 20.11.2020, 18:04
Diakoniatyöntekijä keskustelee nuoren naisen kanssa

Lähimmäisen auttaminen on kirkon työn ytimessä. Kuka hyvänsä meistä voi tarvita apua elämäntilanteiden vaihdellessa. Kirkon jäsenenä sinä mahdollistat monipuolisen auttamistyön, jota seurakuntien työntekijät ja vapaaehtoiset päivittäin tekevät.

Tässä muutamia poimintoja auttamistyöstä:

Ilman sinua ei ole kohtaamisia, joissa jokaisen ihmisyyteen uskotaan. Seurakuntien päivystävien pappien ja diakoniatyöntekijöiden puheille pääsee nopeasti, jotta tilanne ei ehdi kriisiytyä. Helsingin diakoniatyöntekijöillä oli asiakkaiden kanssa 29 697 keskustelua vuonna 2019. Taloudellista apua annettiin 938 260 eurolla.

Sairaalapapit puolestaan tarjoavat sairaaloissa keskusteluapua potilaille, heidän läheisilleen ja henkilökunnalle. Heillä on vuosittain noin 27 000 sielunhoidollista kohtaamista.

Ilman sinua ei ole paikkoja, joissa valetaan toivoa, kun elämä keikuttaa. Helsingin seurakuntien perheneuvojilla oli 9600 tapaamista, joissa autettiin 985:tä eri ihmistä. Luvut ovat vuodelta 2019. Määrät ovat selvästi suurempia kuin vuotta aiemmin, koska perheneuvontaan on pystytty palkkaamaan lisää työntekijöitä.

Kirkon keskusteluavussa käytiin 49 709 keskustelua. Apua hakevien puheluihin on vastaamassa joka ilta joukko vapaaehtoisia päivystäjiä sekä työntekijöitä. Chatissa käytiin 5 321 keskustelua.

Ilman sinua ei ole yhteisöä, jossa rakkaus säkenöi jokaisen ylle. Seurakuntien ruokailuissa oli 24 985 kävijää viime vuonna. Tänä vuonna kun korona sulki yhteisöruokailut, Helsingin seurakunnat ja kaupunki jakoivat maalis-elokuussa yhteensä 152 000 ruoka-apukassia. Päivittäin jaettiin jopa 1 800 ruoka-apukassia.

Luo valoa kanssamme. Helsinkiläisten kirkko tekee päivittäin töitä jokaisen Luojan luoman eteen.