27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute
Meilahden seurakunta

Är det något som tynger dig? – "Walk in"-terapi kan hjälpa

10.08.2023, 10:27 /  päivitetty 03.10.2023, 08:55
"Walk in"-terapi erbjuder lättillgänglig hjälp för personer i åldern 16–29 varje måndag i Matteuskyrkan i Östra centrum.
En person håller i en mobiltelefon. På skärmen står det Walk in-terapi.

Är du mellan 16 och 29 år och längtar efter någon att reda ut dina tankar tillsammans med? Alltid vill man inte betunga sina vänner, kanske förstår föräldrarna inte? I "Walk in"-terapi möter du en utbildad terapeut som är redo att lyssna och samtala, utan tidsbokning eller remiss. Det kostar ingenting.

I terapin kan du prata om ämnen som är viktiga för dig. Samtalen kan handla om ensamhet, ångest, förhållanden, droganvändning och andlighet. Eller kanske frågor om kön och sexualitet.

Eftersom det finns många myter om att gå i terapi, låt oss klargöra några saker:

Myt 1. Jag är inte galen, så terapi är inte för mig.

Fel. Du behöver inte vara "galen" eller ha en psykiatrisk diagnos för att gå i "Walk in"-terapi. Tvärtom: ingenting är för litet eller för stort för att komma och tala om. Bedömningar av psykisk hälsa görs inte. Det är värt att komma och se ifall samtalet kan vara till hjälp.

Myt 2. Kyrkans representanter kommer att börja prata om Jesus och försöka omvända mig.

Fel. Du som ung bestämmer ämnen för samtalet och dessa respekteras. Naturligtvis kan man prata om andliga ämnen om du själv önskar det.

Myt 3. Informationen om mitt besök hos en "hjärnskrynklare" sparas i register och det kan skada mig senare i livet.

Fel. Samtalen sker anonymt och dokumenteras inte någonstans.

Myt 4. Jag måste engagera mig i terapi under lång tid - jag orkar inte!

Också fel. "Walk in"-terapi är huvudsakligen av engångsnatur. Om du vill kan du naturligtvis komma tillbaka för att prata igen. Av erfarenhet vet vi att en enda session kan hjälpa dig framåt.

"Walk in"-terapi grundar sig på metoden för lösningsfokuserad kortterapi. Samtal med en professionell terapeut tenderar att hjälpa och kan ge dig insikter eller stärka dina egna tankar om hur du ska gå vidare. Du kan också komma tillsammans med din partner.

Du kan tala finska, svenska eller engelska på mottagningen. Meddela vilket språk du vill tala när du kommer. Ifall den svenska terapeuten är upptagen kan du få vänta en stund.