20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Kallion seurakunta

Kalasatamalaiset kutsutaan rakentamaan omannäköistään yhteisöä

27.01.2023, 12:49 /  päivitetty 06.02.2023, 09:55
Seurakunta ilman seiniä Kalasatamassa -hankkeen projektityöntekijänä on aloittanut Hilpi Perttula.
Kuvassa projektityöntekijä Hilpi Perttula

Hän on monessa mukana ollut neljän lapsen äiti, joka on nyt omalta osaltaan mahdollistamassa sitä, että Kalasatamaan rakentuisi yhteisö, jossa jokaisella olisi paikka toimia ja osallistua. Hilpi Perttula tulee työpariksi hanketta johtavalle pappi Visa Viljamaalle.

Perttula kertoi hakeneensa pestiä, koska paikka vastasi hänen unelmaansa kirkosta ja seurakunnasta. Hän muistelee jo vuosia sitten sanoneensa, että toivoisi pystyvänsä jotenkin auttamaan kirkkoa siinä vaiheessa, kun tiukentunut talous vaatii jopa omista tiloista luopumista.

”Haluan mukana olla rakentamassa yhteisöä ja pelastaa potentiaalin yhteisöön kaupunginosassa, jossa seurakunnalla ei oikeastaan ole omia toimitiloja tai siitä ollaan luopumassa”, kiteyttää Perttula työtehtävänsä Kallion seurakunnassa.

Kalasatama-projektin kautta varmistetaan seurakunnan alueellinen toiminta tilanteessa, jossa alueella ei ole seurakunnan omaa tilaa. Tavoitteena on yhteisöllisyyden lisääminen alueella, perheiden tukiverkostojen vahvistaminen ja eri toimijoiden keskinäisen vuorovaikutuksen vahvistaminen.

Toimijat nousevat yhteisöstä itsestään

Perttulalla on monipuolista kokemusta yhdistystoiminnasta, vapaaehtoistyöstä, seurakuntatyöstä ja muista kristillisistä yhteisöistä. Hän on toiminut mm. suntiona Vuosaaressa ja Roihuvuoressa, MLL:n paikallisyhdistyksen puheenjohtajana, vertaisohjaajana parisuhdetapahtumissa, -leireillä ja -kursseilla, Vivamossa koordinaattorina ja esimerkiksi perhepäivähoitajana.

”Toiminta muodostuu yhteisön kautta ja sen näköiseksi, sille mitä seurakuntalaiset haluavat saada aikaan. Nyt pääsen antamaan mahdollisuuden muille päästä toimimaan ja löytämään paikkansa yhteisössä. Ihmiset kaipaavat yhteisöä ja toisten kohtaamista. Parhaimmillaan yhteisössä toteutuu ihmisten välinen suhde toisiinsa ja Jumalaan”, Perttula sanoo.

Perttula korostaa, että toiminta ei nojaa yksittäiseen työntekijään tai hänen persoonaansa, vaan yhteisöön itseensä, josta toimijatkin nousevat. Hankkeen tarkoituksena on luoda pohja muille toimia, palvellaan yhteisöä, joka alkaa palvella itseään. Painopistealueena tulee olemaan muun muassa perheiden tukeminen.

”Ideoimme esimerkiksi parisuhdehetkiä, mutta niistä kuullaan lisää myöhemmin. Halutaan esimerkiksi tukea vanhemmuutta. Kun lähisuhteessaan ihmiset voivat hyvin, se heijastuu myös vanhemmuuteen.”

Turvallinen, mutta joustava yhteisö toimia

Perttula korostaa, että luterilainen kirkko on luomassa alueen ihmisille turvallista, mutta joustavaa ympäristöä toimia. Perttulan mielestä ns. oman tilan puute ei ole ongelma, koska ihmisillä on omia tilojaan. Myös alueen muiden toimijoiden ja yritysten kanssa tehdään yhteistyötä.

”Tilojen puute ei ole ongelma, vaan päinvastoin, nyt on mahdollisuus ajatella uudella tavalla. Tässä en olekaan toiminnan tuottaja, vaan saan olla toiminnan mahdollistaja toisille”, Perttula tiivistää.

Perttula ja Visa Viljamaa haluavat kutsua kalasatamalaiset toteuttamaan omannäköistään toimintaa ja yhteisöä. Kalasatamassa on tarkoitus tehdä paikallisten kanssa niitä asioita, joita he itse haluavat tehdä. Kun hanke tulee Perttulan osalta maaliin, hän toivoo unelmansa toteutuneen:

"Unelmana on, että Kalasatamaan muodostuisi yhteisö, jossa jokaisella halukkaalla on mahdollisuus olla keskeneräinen, ja kasvaa ihmisenä ja Jeesuksen tuntemisessa. Minulle on tärkeää, että ihmiset kohdataan lempeyden kautta."

Perttula toivoo, että he ovat nyt luomassa sellaista mallia, joka voisi levitä myös muihin seurakuntiin. Tästä voisi tulla yksi työkalu, jolla tuetaan seurakuntia ja yhteisön kehittymistä ja syntymistä laajemminkin.

Lue lisää tästä.