27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute

Seurakunta
ilman seiniä – Kalasatamaan luodaan uutta seurakuntakulttuuria

21.12.2022, 14:16 /  päivitetty 22.12.2022, 14:15
Kallion seurakunta aloittaa Kalastaman alueella hankkeen , johon etsitään nyt projektikoordinaattoria.
Hymyilevä pappi Visa Viljamaa kuvattuna keltaista seinää vasten

Kirkossa on menossa suuri rakennemuutos, jossa vuosikymmenten aikana muodostunut kiinteistökanta pienenee. Seurakunnilla on käytössään yhä vähemmän omia tiloja, joten toimintaa kehitetään uuteen tilanteeseen sopivaksi.

Kallion seurakunnassa on päätetty aloittaa Kalasataman alueella työ, joka näyttää suuntaa sille, millaiseksi seurakunnan rooli, toimintatavat ja tehtävät mukautuvat tulevina vuosina ilman omia tiloja.

Projektia johtaa Kallion seurakunnan pappi Visa Viljamaa. Helsingin seurakuntayhtymästä saadulla projektirahalla palkataan hankkeeseen projektikoordinaattori vuodelle 2023. Hakuaikaa on 6.1.2023 asti.

Minkälaista työntekijää etsitään?

- Haluaisin työkaverin, jolla on rohkeutta lähteä rakentamaan seurakuntaa, joka ei kiinnity yksittäiseen tilaan tai toimintatapaan, vaan etsii yhdessä alueen ihmisten kanssa yhteisöllisyyttä, tukea arkeen ja avaimia hengelliseen etsintään, kertoo Visa.

Mitä hankkeella tavoitellaan?

- On hienoa ja jännittävää päästä aloittamaan uutta. Alueella asuvat tietävät parhaiten, millaisia tarpeita ihmisillä on. Toivonkin matalalla kynnyksellä yhteydenottoja vaikkapa somessa, Visa kannustaa.

Kalasataman silta Mustikkamaalle marraskuun auringossa

Projektin lähtökohdat ja tarpeet:

1) Kalasatama on kasvava asuinalue, jossa vuoteen 2030 mennessä on 30 000 asukasta.

2) Alueen toimijoiden alustavassa kartoituksessa on käynyt ilmi, että erityisesti perheet kaipaavat alueella tukea

3) Kalasatamassa luovutaan kesällä 2023 alueen ainoasta seurakuntatilasta. Myös muut seurakunnat valmistelevat tilaluopumisia (koko Helsingin tasolla seurakunnissa varaudutaan 25% luopumisiin), joten uudenlaisia toimintatapoja seurakunnan työhön tarvitaan.

Kalasatama on alueena kehittynyt nopeasti, ja esimerkiksi alueen peruspalvelut ovat muodostumassa. Seurakunnan on tärkeää olla juuri nyt mukana tässä kehityksessä.

Aikaisemmin seurakunta on toiminut alueella pistemäisesti, ja lähinnä yksittäisten perheiden kirkollisissa toimituksissa. Nyt alueelle on luotava kestäviä toimintamalleja, jotka takaavat, että seurakunta on merkityksellinen toimija alueella tulevina vuosikymmeninä.

Jos projekti ei toteudu tällaisenaan nyt, niin riskinä on erilaisten yhteiskunnallisten ongelmien kärjistyminen, ja toisaalta alueen ihmisten paikallisidentiteetin muodostuminen seurakunnan kannalta ulossulkevaksi.

Ihmisiä marraskuun auringossa Kalasatamassa

Kalasataman projektin tavoite:

Kalasataman alueen kasvaessa tämän projektin kautta varmistetaan seurakunnan alueellinen toiminta tulevaisuudessa tilanteessa, jossa alueella ei ole seurakunnan omaa tilaa. Tavoitteena on yhteisöllisyyden lisääminen, perheiden tukiverkostojen vahvistaminen ja alueen eri toimijoiden keskinäisen vuorovaikutuksen vahvistaminen.

Näin projekti ennaltaehkäisee myös muiden mahdollisten yhteiskunnallisten ongelmien eskaloitumista. Projektissa ensin kartoitetaan osallistavan suunnittelun menetelmillä asukkaiden tarpeita.

Niiden perusteella järjestetään toimintaa kuten kerhoja kodeissa, vanhemmille kursseja ravintoloissa jne. Projektissa saatujen kokemusten perusteella tuotetaan "Seurakunta ilman seiniä" -opas, jota voidaan käyttää muissa samankaltaisissa toimintaympäristöissä.

Hae avoinna olevaa projektikoordinaattorin paikkaa viimeistään 6.1.2023.

Projektisuunnitelma löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Lisätietoa hankkeesta ja avoinna olevasta tehtävästä saat Visalta:
Visa Viljamaa, visa.viljamaa@evl.fi, puh. 050 461 9111
IG ja Twitter @visapos

Alla olevilla kuvia Visa Viljamaasta voit käyttää hankkeeseen liittyvässä viestinnässä.
Kuvaajan nimi mainittava: Antti Angeria.

Visa Viljamaa Redin kauppakeskuksen portaissa.
Visa Viljamaa Kalasatamassa lasin läpi kuvattuna.
Visa Viljamaa Kalasatamassa keltaista taustaa vasten.