24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Koko Helsinki

Tuhkan hautaaminen toiselle paikkakunnalle tai muualle kuin hautausmaalle

05.09.2023, 10:36

Helsinkiläinen vainaja on mahdollista haudata myös muualla sijaitsevalle hautausmaalle. Vainaja voidaan haudata esimerkiksi synnyinpaikkakunnalleen. Tällöin haudan varaamisesta on sovittava kyseisen paikkakunnan seurakunnan kanssa.

Vainajan tuhka voidaan haudata tai sirotella myös muualle kuin hautausmaalle maanomistajan luvalla. Tälle paikalle ei kuitenkaan saa muodostua haudan tunnusmerkistöä. Kun uurna haetaan krematoriolta, ilmoittaa hakija minne tuhka tullaan sijoittamaan (kiinteistötunnus ja -nimi). Mikäli paikkaan jää pysyvä merkki haudasta, tulkitaan se yksityiseksi haudaksi, jonka perustamiseen tarvitaan aluehallintoviraston lupa.

Tuhkan sirottelussa mereen tai järveen on oltava vesialueen omistajan lupa. Helsingin kaupunki on osoittanut tuhkan sirotteluun vesialueet Harmajan länsipuolelta ja Rysäkiven luoteispuolelta. Lisätietoja ja kartan saa seurakuntayhtymän hautapalveluista.‍

Lue lisää tuhkan sijoittamisesta Metsähallituksen hallinnassa oleville alueille.

Kaikilla Helsingin seurakuntayhtymän hautausmailla on alueita, jossa muualle haudattuja vainajia voi muistella. Alueella olevaan yhteismuistomerkkiin ei voi kuitenkaan kiinnittää nimilaattaa.

Hautausmaiden muistolehtojen yhteismuistomerkit on tarkoitettu vainajille, jotka on haudattu kyseiseen muistolehtoon.