23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Valon ääni virtaa Vuosaaressa

26.08.2019, 15:24 /  päivitetty 03.10.2019, 19:39
Valon ääni -nuorten kuoro ja bändi Vuosaaren kirkon takana ulkona yhteiskuvassa kesällä

Vuosaarelaisten nuorten oma halu musisoida yhdessä synnytti Valon äänen. Moni on löytänyt tämän projektikuoron ja bändin musariparin jälkeen.

-Voisiksä Hanna pitää meille tämmöstä, pyysi yksi nuori Vuosaaren kanttori Hanna Virtaselta neljä vuotta sitten.

”Tämmöstä” tarkoitti ohjattua musiikkiryhmää, joka esiintyy erityisesti nuorten messuissa ja konfirmaatioissa, joita on Vuosaaressa joka vuosi kahdeksan. Parikymmenpäisessä porukassa lauletaan äänissä, soitetaan kitaraa, bassoa, selloa, viulua ja rytmisoittimia välillä soittajaa lennosta vaihtaen.

-Viimeksi meitä pyydettiin palvelutalo Cecilian elojuhliin: ”Saisiko niitä teidän nuoria meille esiintymään, kun ne on niin ihania”, Hanna Virtanen kertoo.

-Nuoret on tosi lahjakkaita ja elää esiintymisestä. Yleisö sytyttää heidät. Jos harjoituksissa on välillä kaoottista, niin kaikki skarppaavat keikalla. Aikuisten kanssa on usein toisin päin, Hanna kertoo.

-Ne mummot niin rakastaa teitä!"

Valon ääneen liittyi kesän jälkeen kuusi uutta nuorta. Moni on tullut musariparin kautta, jossa kanttori on yhtenä vetäjänä. Kavereita myös pyydetään mukaan, kuten Janika Orkasaloa.

-Halusin olla enemmän mukana seurakunnan nuorten toiminnassa, ja toiset suositteli tätä. Parasta on se, miten hyvin kaikki toimii yhdessä ja pitää hauskaa.

Säpinää ja improvisointia

-Eiks me vanhat voida tsemppaa noita uusia näissä biiseissä? Te olette niin nopeita oppimaan. Tykkäättekse te tästä biisistä, Hanna kysyy kesken hälisevää treeniä.

-Saanko mä sekoittaa tähän näitä kahta juttua, kysyy sellisti Emma Lampen-Smith, ja saa Hannalta hyväksyvän nyökkäyksen.

Myös viulisti Lotta Ilonen on päässyt improvisoinnin makuun.

-Tää on avannu mulle uusia musiikillisia sfäärejä, muutakin kuin pelkkää nuotista soittamista. Hanna vaan ehdotti mulle, että voisitsä soittaa jotain kivan kuuloista noista soinnuista. Aluksi se oli pelottavaa, muttei enää. Kaikki haluavat tehdä musaa hyvällä fiiliksellä, Lotta kertoo.

Valon ääni –kuoro ja bändi harjoittelee projektiluonteisesti to klo 18 Vuosaaren Valossa, Palvelukeskus Albatross, 1. kerros, Kahvikuja 3. Ennen esiintymistä on 1-3 harjoitusta. Ei pääsyvaatimuksia, oma halu laulaa ja soittaa on tärkeintä.