24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Sisäinen linna | uskonpuhdistuksen muistopäivä

01.11.2020, 12:41
Oli lokakuun loppu Wittenbergissä vuonna 1517, ja siinä ne nyt olivat: 95 teesiä kaikkien nähtävillä.
Kaunis auringonlasku monissa väreiss, kuvan etualalla näkyy osa vanhaa linnaa.

Uskonpuhdistuksen muistopäivä

Sisäinen linna

Siinä Martti Luther, munkki ja opettaja, kyseenalaisti kirkollisen anekaupan. Anteeksiantamusta ei voi ostaa eikä myydä eikä hyvillä töillä ansaita. Syntinen pelastuu armosta, Kristuksen tähden, ja kunnia kuuluu yksin Jumalalle.

Siitä lähtien Luther joutui elämään ahtaalle ajettuna. Sisäisesti hän oli kuitenkin vapaa. Hän oli sydämen ja omantunnon ihminen, jolla oli turvapaikka sisimmässään: ”Jumala ompi linnamme ja vahva turva aivan.”

Sisäisen linnan tunsi myös Avilan pyhä Teresa. Teresa oli Lutherin nuorempi aikalainen, joka uudisti sääntökuntansa ja kirjoitti luostarisisarilleen: ”Kun olette oppineet iloitsemaan tästä linnasta, löydätte levon kaikkialta – vaikkapa keskeltä kovia koettelemuksia.”

Tiina Ahonen