29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Paastomatkalla, osa 1 | Paasto on vaikea pala

01.03.2022, 21:15 /  päivitetty 29.03.2022, 21:41
Paasto. Miten vaikeaa sitä on ymmärtää ja omaksua.
Pianon päällä kutimet ja ikoneita.

JONNA | Ruuhkavuosien kuormittama, kahden nuoren ja villakoiran äiti, sekä pastorin vaimo, kirjoittaa paastosta, sen vaikeudesta ja uuden oivalluksesta.

Paasto on vaikea pala

Paasto. Miten vaikeaa sitä on ymmärtää ja omaksua. Kun ei oikein tiedä mitä se paasto on, niin minulla ainakin jää helposti paastoamatta. Harrastuksistani osaan löytää vertailukohdan: näen upeat villasukat, jotka haluaisin kutoa, mutta ohje on niin salaperäisellä koodilla kirjoitettu, etten ymmärrä sitä. Luovutan. Pärjään ilmankin, ajattelen.

Olenhan minä tietysti useasti paastonnut, siis lyhyesti ja tasan tarkkaan tietystä syystä: lääkärin määräyksestä ennen laboratoriokokeita. Se on ollut helppoa paastoamista, sillä ohjeistus on ollut lyhyt ja selkeä. Niistä paastoista olen selvinnyt kunnialla, vaikka aamukahvin väliin jääminen onkin joskus harmittanut.

Tämä pääsiäistä edeltävä paasto on taas paljon vaikeampi pala. Ennen ajattelin, että paastoon aikana kiinnitän katseeni siihen, elänkö sellaista elämää, jota haluan elää. Paasto voisi tarjota mahdollisuuden elämäni tarkastelemiseen ja suunnan korjaamiseen.

Sittemmin tuo ajattelu on alkanut tuntua minusta itsekeskeiseltä, individualismilta, joka kurkistaa aikamme ajattelussa, keskusteluissa ja elämän tavoissa. En ole ollut enää vakuuttunut siitä haluanko paastota, katsoa ja tarkastella itseäni ja elämääni neljänkymmenen päivän ajan. Jotta paasto voisi olla osa elämääni ennen pääsiäistä, minun on löydettävä sille uusi merkitys ja toteutustapa.

Toisenlaista paastoa minä odotan

Toisenlaista paastoa minä odotan: että vapautat syyttömät kahleista, irrotat ikeen hihnat ja vapautat sorretut, että murskaat kaikki ikeet, murrat leipää nälkäiselle, avaat kotisi kodittomalle, vaatetat alastoman, kun hänet näet, etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi. Silloin sinun valosi puhkeaa näkyviin kuin aamunkoi ja hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen. Vanhurskaus itse kulkee sinun edelläsi ja Herran kirkkaus seuraa suojanasi. Ja Herra vastaa, kun kutsut häntä, kun huudat apua, hän sanoo: "Tässä minä olen".

Jesaja 58

Videosarja, osa 1: Paastotkaa

Voit myös katsoa pilke silmäkulmassa tehtyä Paastonajan kohtauksia kahvihuoneessa videosarjaa.

Videon löydät seurakunnan YouTube kanavalta.

Videosarja on tehty pilke silmäkulmassa, mutta sillä on syvempikin tavoite: tuoda paasto arkisella ja todellisuutta toistavalla hapuilevalla tavalla läsnä olevaksi, jotta se voisi johdattaa pohtimaan paastoa ja viemään yhä syvemmälle sen ääreen.

‍Tässä sarjan ensimmäisessä videossa ollaan paaston aloituksen äärellä