29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Paastomatkalla, osa 4 | Syö silakkaa!

23.03.2022, 10:48 /  päivitetty 29.03.2022, 21:44
Korppujauhossa pyöriteltyjä silakkafileitä odottamassa paistamista.

HANNA | Pikkulapsiperheen äiti, viherpiipertäjä, intohimoinen kierrättäjä ja metsätilkun omistaja intoilee Ekopaastosta ja haluaa etsiä paastoamisen keinoja, joilla on vaikutusta ympäristön hyvinvointiin. Unelma-ammatissaan kanttorina vuodesta 2012, Vuosaaren seurakunnan palveluksessa vuodesta 2014.

Syö silakkaa!

Ekologista elämäntapaa tavoitellessani minua viehättää se, kuinka mitättömän pienillä teoilla ihminen voi edistää luonnon hyvinvointia. Ekologisten valintojen tekeminen ei tarkoita säkkiin pukeutumista, nälkään nääntymistä tai tiukkapipoista askeettisuutta. Minä teen pieniä valintoja ympäristön puolesta joka päivä, ja väitän, että jokaisella meistä on siihen mahdollisuus. Minä myös innostun ja iloitsen valinnoistani: taas tein pienen hyvän teon! Hyvä minä!

Jokin aika sitten pohdin, kuinka järjetöntä suomalaisen on syödä norjalaista lohta, joka lennätetään Kiinaan pakattavaksi ja sitten Suomeen syötäväksi. Lohestakaan en ole täysin luopunut, mutta sen rinnalle on uinut lapsuuteni vanha tuttava, silakka! Tiesitkö tämän hämmästyttävän faktan: jos jokainen suomalainen söisi vain yhdenkin kerran viikossa Itämeren silakkaa, niin Itämeri pelastuisi.

Lue edellinen lause uudestaan ja mieti.

No miten sitä silakkaa sitten syödään? Hae kaupan kalatiskiltä valmiita silakkafileitä. Kääntele ne korppujauhoissa ja paista pannulla rypsiöljyssä rapeiksi. Vastustamattoman hyvää! Tästä myös kukkarosi tykkää, sillä silakka on halvempaa kuin moni muu kala. Ei ole montaa syytä olla kokeilematta tätä – mitä jos ihan kokeilumielessä tällä viikolla Norjan lohi vaihtuisikin Itämeren silakkaan?

Ala silakkasyöjäksi ja samalla pönttöneutraaliksi – lue lisää Ylen jutusta täältä.

”Kiittäkää, te Luojan linnut, erämaiden eläimet,
retkillänne, loukoissanne, kesyt, villit, nälkäiset!
Merten, virtain kalaparvet, valasparvet, laulakaa,
kaikki luodut laadullanne Herraa kunnioittakaa!”
(virsi 461:1)

Paastonajan kohtauksia kahvihuoneessa –sarja

Paastolla on kristikunnassa pitkät perinteet. Se voi olla juhlaan valmistautuessa luopumista jostakin. Yksinkertaista elämää. Arvojen asettamista kohdalleen. Luomakunnasta ja toisista huolehtimista.

Paasto voi olla myös vaikea pala. Mistä aloittaa? Miten paastota? Mitä se paasto edes on?

Paastonajan kohtauksia kahvihuoneessa -sarja pohtii paastoa sekä pilke silmäkulmassa, että vakavammin ajatuksin. Se on matka epäonnistumisista onnistumisiin, oman paastotien löytämiseen.

Voit myös katsoa pilke silmäkulmassa tehtyä Paastonajan kohtauksia kahvihuoneessa videosarjaa.

Videot löydät seurakunnan YouTube kanavalta.

Linkki videoon.

Tämä videosarja on tehty pilke silmäkulmassa, mutta sillä on syvempikin tavoite: tuoda paasto arkisella ja todellisuutta toistavalla hapuilevalla tavalla läsnä olevaksi, jotta se voisi johdattaa pohtimaan paastoa ja viemään yhä syvemmälle sen ääreen.

Tässä sarjan neljännessä videossa syödään silakkaa – tai ainakin suunnitellaan sitä.