29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute

Paastomatkalla, osa 3 | Hengästyttävä maratonpaasto

15.03.2022, 12:15 /  päivitetty 29.03.2022, 21:43
Naulakossa roikkuvat lenkkarit.

JONNA | Ruuhkavuosien kuormittama, kahden nuoren ja villakoiran äiti, sekä pastorin vaimo, kirjoittaa paastosta, sen vaikeudesta ja uuden oivalluksesta.

Hengästyttävä maratonpaasto

Jokunen vuosi sitten löysin valmiiksi tehdyn paastokalenterin. Ajattelin, että nyt on paastoelämä tehty helpoksi! Ei muuta kuin paastokalenterin luukku auki joka aamu ja suorittamaan paastotehtävää: Soita ystävälle jota et ole nähnyt pitkään aikaan. Puhu tuntemattomalle. Päästä irti katkeruudesta (kamalan vaikeaa). Nauti laskiaispullasta (tämän osaan!). Korjaa jokin vääryys. Ilahduta naapuriasi. Sano, että rakastat. Mieti, onko elämässäsi jotain, mitä pitäisi vähentää.

Hengästyttää. Muutaman huhkitun ja urakoidun päivän jälkeen totean, että tähän en pysty. Jotenkin tämä ei toimi minulla, että joka päivälle on uusi haaste. Tuskin on edes edellisestä selvinnyt, kun uutta jo pukkaa! Kaiken ruuhkavuosien vastuiden ja kuormien lisäksi, en pysty suorittamaan enää yhtään mitään lisää. Armollisuus itseä kohtaan on etsinnän takana. Tästä saan epäonnistuneiden paastoyritysten listalle yhden ranskalaisen viivan lisää. Miten voi olla, etten onnistu tässä, en vaikka olisi paastokalenteri mitä noudattaa.

Ehkä tässä olin väärällä tiellä, ehkä paaston ei kuulu olla suorittamista, vaan jotain muuta. Mitä?

Päätän rukoilla. Paastokalenterin sijaan luen joka päivä rauhanrukouksen, ja suljen sen piiriin koko maailman.

Pyhä Jumala, rauhan ja oikeudenmukaisuuden lähde, anna sovinto erimielisille ja rauha levottomuuden ja sodan keskelle.

Pyhä Jumala, rauhan ja oikeudenmukaisuuden lähde, paranna haavoitetut ja sairaat.

Pyhä Jumala, rauhan ja oikeudenmukaisuuden lähde, tuo rakkautesi meissä näkyväksi.

Pyhä Jumala, rauhan ja oikeudenmukaisuuden lähde, armahda meitä!

Pyhä Jumala, rauhan ja oikeudenmukaisuuden lähde, anna rauha maailmaan.

Pyhä Jumala, rauhan ja oikeudenmukaisuuden lähde, kanna taakkojamme.

Pyhä Jumala, rauhan ja oikeudenmukaisuuden lähde, auta meitä palvelemaan ja auttamaan toisiamme.

Pyhä Jumala, rauhan ja oikeudenmukaisuuden lähde, avaa kotimme ja sydäntemme ovet.

Pyhä Jumala, rauhan ja oikeudenmukaisuuden lähde, vapauta meidät.

Pyhä Jumala, rauhan ja oikeudenmukaisuuden lähde, kuule meitä Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden.

Koko maailma rukoilee rauhaa

Koko maailma rukoilee rauhaa, on paastonajan päivittäinen rukoussarja. Voit seurata sitä ja osallistua rukoukseen Vuosaaren seurakunnan Facebook ja Instagram sivujen julkaisuissa ja tarinoissa.

Rukous on yhteyttä. Se on ihmisen ja Jumalan välistä yhteyttä, jota usein kuvataan sanomalla rukouksen olevan sydämen puhetta Jumalan kanssa. Siihen kätkeytyy kaikki mitä meissä on, koko ihmisisyys. Rukous on myös kristittyjen välistä yhteyttä, rukouksessa jokainen rukoilija on Jumalan edessä yhdessä koko kristikunnan kanssa.

Rukous on sydämen puhetta Jumalan kanssa. Sen mistä huolehdimme, sen mitä kaipaamme, sen mistä kiitämme, voimme tuoda rukouksessa Jumalan eteen.

Näinä päivinä, koko maailma rukoilee rauhaa.

Älkää olko mistään huolissanne,
vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette,
rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon.
Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen,
varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne.
(Fil. 4:6)

Kuvaa klikkaamalla saat sen suuremmaksi ja voit lukea tekstin. Samalla avaat kuvakarusellin, jossa nuolella voit liikkua kuvasta toiseen.

Paastonajan kohtauksia kahvihuoneessa –sarja

Paastolla on kristikunnassa pitkät perinteet. Se voi olla juhlaan valmistautuessa luopumista jostakin. Yksinkertaista elämää. Arvojen asettamista kohdalleen. Luomakunnasta ja toisista huolehtimista.

Paasto voi olla myös vaikea pala. Mistä aloittaa? Miten paastota? Mitä se paasto edes on?

Paastonajan kohtauksia kahvihuoneessa -sarja pohtii paastoa sekä pilke silmäkulmassa, että vakavammin ajatuksin. Se on matka epäonnistumisista onnistumisiin, oman paastotien löytämiseen.

Voit myös katsoa pilke silmäkulmassa tehtyä Paastonajan kohtauksia kahvihuoneessa videosarjaa.

Videot löydät seurakunnan YouTube kanavalta.

Linkki videoon.

Tämä videosarja on tehty pilke silmäkulmassa, mutta sillä on syvempikin tavoite: tuoda paasto arkisella ja todellisuutta toistavalla hapuilevalla tavalla läsnä olevaksi, jotta se voisi johdattaa pohtimaan paastoa ja viemään yhä syvemmälle sen ääreen.

Tässä sarjan kolmannessa videossa hengästytään ja suoritetaan paastoa.