20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Jumalan huolenpito

21.05.2020, 21:32
Saakoon Jumalan armo ja rauha varjella meidän sydämemme ja ajatuksemme näinä alkukesän päivinä ja kaikkina tulevina päivinä.
Mies pitää hellästi kädessään linnunpesää jossa on pieni lintu.

Jokainen ihminen kaipaa turvallisuutta ja huolenpitoa. Pienet lapset ja ikääntyneet lähimmäisemme tarvitsevat turvaa ja huolenpitoa erityisen paljon. Tällä hetkellä tässä maassa ja samalla koko maailmassa eletään epävarmuuden aikoja. Nyt etsitään rauhaa ja turvallisuutta enemmän kuin koskaan ennen. Maailmanlaajuinen korona epidemia saa monet pelkäämään ja myös miettimään elämän arvoja uudella tavalla.

Raamatussa puhutaan usein pelosta, mutta samalla meitä kehotetaan turvautumaan Jumalan apuun ja huolenpitoon. Joku on aikanaan jaksanut laskea, kuinka monta kertaa Raamatusta löytyy kehotus ”älä pelkää” tai ”älkää pelätkö”. Yhteensä 365 kertaa! Ikään kuin Jumala haluaisi muistuttaa meitä vuoden jokaisena päivänä: ”älä pelkää, minä olen sinun kanssasi”.

Vuosikymmeniä sitten pyhäkouluaikoina opettelin ulkoa elämäni ensimmäisen puhelinnumeron. Tuota numeroa kutsuttiin Jumalan puhelinnumeroksi. Se oli, ja on yhä, sama: 5015. Psalmissa 50 jakeessa 15 sanotaan: ”Avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua ja sinun tulee kunnioittaa minua”. Psalmissa 46 ovat sanat: ”Lakatkaa te huolehtimasta! Tietäkää, että minä olen Jumala.” ja psalmissa 55 meitä rohkaistaan: ”Jätä taakkasi Herran käteen, sillä Hän pitää sinusta huolen”. Psalmien kirja onkin monelle toivottomalle ja masentuneelle varsinainen rohkaisun lähde.

Jeesus opetti aikanaan kansanjoukkoja ja piti kuuluisan vuorisaarnansa, joka löytyy Matteuksen evankeliumista. Siinä Jeesus sanoo: ”Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta” ja vähän myöhemmin: ”Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet”.

Apostoli Paavali kirjoitti aikanaan kirjeen filippiläisille ollessaan vankilassa uskonsa tähden. Silti Paavali tässä kirjeessään jaksaa valaa uskoa ja toivoa tuolle Filippin seurakunnalle. Hän kirjoittaa: ”Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!” Näiden sanojen jälkeen Paavali kirjoitta: ”Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella kiitoksen kanssa Jumalan tietoon, ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempänä, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.”

Saakoon tämä Jumalan armo ja rauha varjella meidän sydämemme ja ajatuksemme näinä alkukesän päivinä ja kaikkina tulevina päivinä, sillä ”Herra on minun turvani ja linnani, Hän on minun Jumalani, johon minä turvaan. Sulillansa Hän minua suojaa, ja minä saan turvan Hänen siipiensä alla.” (Ps.91).

Jumalan siunausta ja varjelusta tulevaan kesään!

Arto Huhdanmäki, pastori