26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute
Vuosaaren seurakunta

Ikkunavirsiä Vuosaaren kirkolla

22.01.2021, 17:03 /  päivitetty 22.01.2021, 17:23
Kanttori Hanna kurkistaa Vuosaaren kirkon ikkunasta johon on teipattu virren sanat.

Bongaa ikkunavirsi!

Ikkunavirsi, mikä se sellainen on? No se on idea, jonka Vuosaaren seurakunnan kanttori Hanna sai valmistellessaan virsiä seuraavan sunnuntain jumalanpalvelukseen. Eikä mennyt kovin monta hetkeä ideasta sen toteutukseen, kun ajankohtainen talvivirsi 576 jo koristi kanttoreiden huoneen ikkunaa. Virrestä oli tullut ensimmäinen ikkunavirsi.

Aiemmin on kyllä kuultu monenlaisista virsistä: iltavirrestä, kiitosvirrestä, päivän virrestä, ehtoollisvirrestä – jopa saunavirrestä, mutta ikkunavirsi on ihan uusi juttu. ”Tämä idea lähti siitä, että talvisena ja lumisateisena päivänä kun valmistelin messua, valitsin sinne talvivirren. Usein virsiä soittaessani, jään miettimään niiden sanoja.” Hanna Virtanen kertoo.

”Joskus soittaessani pysähdyn ja ihan liikutun virsien sanoista. Onpa yksin kirkkosalissa jokunen kyynelkin vierähtänyt, kun olen itsekseni ihmetellyt virren kauneutta. Saatan myös häkeltyä siitä, miten ajankohtaisia virsien tekstit ovat, vaikka ne on saatettu kirjoittaa, vaikka jo kaksisataa vuotta sitten.”

”Ja sitten tämä talvivirsi, se jäi jotenkin minun mieleeni. Tässäkin nämä sanat jotenkin kertoivat juuri tästä hetkestä ja tilanteesta. Harmitti ihan, että kaikki eivät kuule sitä jumalanpalveluksessa. Jäin sitten miettimään, että miten sen saisi välitettyä useammalle ihmisille”, Hanna jatkaa, ja katsoo kirkon ikkunoista ulos lumiseen talvimaisemaan.

Vuosaaren kirkolla kanttoreiden huone sijaitsee kirkon alimmassa kerroksessa, aivan kävelytien varressa. Kanttoreiden huoneeseen voi melkein kurkistaa, jos hieman venyttää itseään lumisten pensaiden yli.

”Muistin sitten tämän ikkunan”, Hanna jatkaa. ”Olin ajatellut, että tähän voisi joskus laittaa vaikka konserttimainoksen ohikulkijoiden iloksi. Ja nyt tämä luminen maisema ja juuri tämän virren sanat, ne sopivat jotenkin tosi hyvin yhteen. Teippasin sitten tämän virren tähän.”

Niin syntyi ensimmäinen ikkunavirsi. Ainoaksi ikkunavirreksi se ei kuitenkaan ole jäämässä sillä on paljon vuodenaikoihin, kirkkovuoteen ja milloin mihinkin sopivia virsitekstejä. Miksipä ei siis vaikka kerran kuussa voisi ilmestyä Vuosaaren kirkolla kanttoreiden ikkunassa uusi ikkunavirsi.

”Virsissä on paljon rukouksia ja henkilökohtaisia tekstejä. Kirkon ohi kulkiessaan voi hetkeksi pysähtyä ja antaa myös sielun ja mielen pysähtyä. Rukoilla hetken. Hiljentyä. Ja jatkaa sitten matkaa.”

Virren 576 sanat ja tarina

Millaiset sanat ensimmäisessä ikkunavirressä ovat, ja mikä on virren tarina? Kurkista ne Virsikirjan nettisivustolta.