20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Vuosaaren kirkko

Pääsiäisen aika Vuosaaressa | 2023

15.03.2023, 17:23
Maalattu abstrakti kuva, jossa harmaata, mustaa ja kultaa. Teksti: Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa eläville elämän antoi.

Anna pääsiäisen avautua

Anna pääsiäisen avautua! Olemme valmistelleet sinua varten monia elämyksiä hiljaisuudesta aina pääsiäisen iloon asti. Olet lämpimästi tervetullut mukaan. Hiljaisen viikon aloittavat palmusunnuntain messu, sekä kuorojen esittämä upea Requiem. Niitä ennen sukelletaan pääsiäisvaelluksella draaman keinoin pääsiäisen tapahtumiin ja tunnelmiin. Hiljaisen viikon ja pääsiäisen aikana monet hartaudet, messut ja jumalanpalvelukset puhuttelevat meitä. Kiirastorstain iltana vietetään opetuslasten ja Jeesuksen tavoin ehtoollista. Pitkäperjantaiksi alttari verhotaan mustaan ja soittimet vaikenevat. Sen jälkeen kirkkaus tuntuu kirkkaimmalta, kun pääsiäisyönä ja pääsiäisaamuna valo voittaa pimeyden. Kristus on ylösnoussut!

Pääsiäisvaellus

Pääsiäisvaellus sopii kaiken ikäisille ja kutsuu kulkemaan yhdessä kohti pääsiäisen ihmettä. Pääsiäisvaellus kirkolla lauantaina 1.4. klo 11.

Konsertti

Requiem, Gabriel Fauré. Kuorojen konsertti Vuosaaren kirkossa sunnuntaina 2.4. klo 17. Gaudium ja Herttoniemen seurakunnan kamarikuoro Ora. Johtajina Heli Kantola ja Kirsi Lemponen. Vapaa pääsy, ohjelma 10e.

Pääsiäisen ajan hartaudet, messut ja jumalanpalvelukset

Palmusunnuntain messu kirkossa su 2.4. klo 11. Johanna Joronen, Tommi Vanhanen, Nea Meriranta.

Hiljaisen viikon iltahartaus Katukappelissa ke 5.4. klo 18.

Kiirastorstain iltamessu kirkossa to 6.4. klo 18. Tommi Vanhanen, Elsa Sihvola, avustaa Antti Pesonen, Heli Kantola.

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus kirkossa pe 7.4. klo 11. Samuel Paananen, Heli Kantola.

Pääsiäisyön messu kirkossa la 8.4. klo 22. Elsa Sihvola, Tommi Vanhanen, Nea Meriranta. Kristus on voittanut kuoleman!

Pääsiäispäivän messu kirkossa su 9.4. klo 11. Tiina Ahonen, Antti Pesonen, Heli Kantola. Kristus on ylösnoussut!

Toisen pääsiäispäivän messu kirkossa ma 10.4. klo 11. Johanna Joronen, Nea Meriranta.

Pääsiäisen hartauskirjoitus: Kuolemasta elämään

Me kaikki kuolemme kerran. Useimmat meistä ovat jo olleet saattamassa jotakin läheistä ihmistä hautaan - perheenjäsentä tai ystävää. Pääsiäisen sanoma liittyy läheisesti hautajaisiin. Kristitylle kuolema ei ole loppu, vaan uuden elämän alku.

Alussa Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ikuisuutta varten. Ihmisen piti olla Jumalalle puhekumppani, seuralainen. Ihminen kuitenkin lankesi syntiin ja käänsi selkänsä Jumalalle, lähti omille teilleen ja lakkasi olemasta puhekumppani. Niinpä ihmisen elämään tuli kärsimys ja kuolema, jotka ovat seurausta yhteyden menettämisestä Jumalaan, elämän lähteeseen.

Samalla myös ihmisten keskinäiset suhteet tärveltyivät. Jokainen alkoi ajaa omaa etuaan toisten kustannuksella. Ennen pitkää ei enää edes ymmärretty toisiaan ja alettiin pitää toisia uhkana ja vihollisina. Tämä on tuhon tie.

Koska Jumala tahtoo ihmisille hyvää, hän puuttui asiaan ja antoi meille mahdollisuuden kääntyä pois tuhon tieltä takaisin tielle, joka vie elämään Jumalan ja toisten ihmisten yhteydessä. ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän” (Johanneksen evankeliumi 3:16).

Tämä on pääsiäisen keskeinen sanoma: Jeesus on tullut maailmaan pelastaakseen meidät elämään uutta elämää Jumalan valtakunnassa. Sinne me voimme päästä Jeesuksen seurassa, koska hän on ottanut kantaakseen meidän syntimme ja kuolemamme. Hän on sovittanut meidät Jumalan kanssa. Me saamme siksi palata Taivaan kotiin aivan kuin maailman turmion teille lähtenyt poika sai palata isänsä kotiin Jeesuksen tätä asiaa tarkoittavassa vertauksessa tuhlaajapojasta (Luukas 15).

Pääsiäinen on siksi ennen kaikkea valon ja ilon juhla. Kuoleman pimeyden keskelle loistaa valo. Kevät voittaa talven kylmyyden. Elämä voittaa kuoleman. Kristus nousi kuolleista! Siksi meillä ja koko maailmalla on toivo. Siunattua pääsiäistä sinulle!

Tommi Vanhanen, johtava kappalainen