23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Vuosaaren kirkko

03.06.2021, 13:51
Vuosaaren vuonna 1980 valmistunut kirkko seisoo metsäisellä kumpareella Satamasaarentien varressa. Länteen avautuvien suurten ikkunoiden kautta luonto vuodenaikoineen rakentuu osaksi kirkkosalia. Keskiaikaisen perinteen mukaan evankeliumi on luettavissa myös kuvista: alttariseinän peittävä betonireliefi kertoo Jeesuksen elämänvaiheet. Kirkon yhteydessä on myös vuonna 2006 käyttöön otettu Marielundin kappeli.

Koronarajoitusten vaikutukset toimintaan Vuosaaren kirkossa

Helsingin hiippakunnan kapitulin 24.5.2021 antamat uudet ohjeet mahdollistavat Vuosaaren kirkossa 30 hengen osallistumisen jumalanpalveluksiin ja kirkollisiin toimituksiin. Tilaisuudet toteutetaan niin, että osallistujat ryhmitetään kolmeen 10 hengen sektoriin.

Jumalanpalvelukset lähetetään myös suoratoistona seurakunnan Facebook sivulla.

V‍uosaaren kirkko

Vuosaaren kirkon ja sen vuonna 2006 toteutetut laajennustyöt on suunnitellut arkkitehtitoimisto Pirkko ja Arvi Ilonen. Aulassa tervehtii arkkitehti Tanu Toiviaisen sylinmuotoinen risti. Alttariseinällä on taidemaalari Mauri Favénin betonireliefi, kuvasarja Jeesuksen elämästä. Favénin työn luonnokset yhdistävät kirkkosalin ja työtilat, pyhän ja arjen. Seurakuntasalin ikkunoihin on kaiverrettu useammalla kielellä Isä meidän -rukous.

Kirkkotekstiilit, myös käsinkehrätystä pellavasta koukkuamalla valmistetun kolehtihaavin, on suunnitellut tekstiilitaiteilija Ritva Puotila. Aulan seinällä on kierrätystaidetta, arkkitehdin roskapöntöstä löytämästä hiontalaikasta tehty valaisin. Urut ovat Kangasalan urkutehtaan ja niissä on 26 äänikertaa. Kirkon kolme kelloa on valmistettu Itävallassa.

Vuosaaren kirkon yhteydessä on Marielundin kappeli. Nimensä se on saanut kirkon paikalla sijainneelta Marielundin tilalta, joka on ollut osa muinaista Porslahden rakuunarusthollia. Kappeli toimii ruotsinkielisen Matteuksen seurakunnan kirkkona ja Vuosaaren seurakunnan toimitustilana. Kappelin kirkkotekstiilit ovat tekstiilitaiteilija Heli Tuori-Luutosen.

Kirkon yhteydessä on kirkkoherranvirasto, seurakuntasali, työ-, kokous- ja kerhotiloja sekä Pikku majakaksi kutsuttu lasten oma kirkko.

Vuosaaren kirkko on Vuosaaren seurakunnan käytössä. Ensimmäiset kolmetoista vuotta seurakunnan jumalanpalvelukset pidettiin väliaikaisessa, vanerikatedraaliksi kutsutussa rakennuksessa.