25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Mikaelin seurakunta

Sinustako seurakunnan luottamushenkilö?

15.03.2022, 14:32 /  päivitetty 06.05.2022, 16:27
Kiinnostaisiko sinua vaikuttaa itähelsinkiläisten elämään? Haluaisitko uudistaa kirkon toimintaa Helsingissä? Asetu rohkeasti ehdolle, tulevaisuuden kirkkoa tehdään nyt.
Sinivioletti tausta ja teksti: uskottu, toivottu rakastettu, asetu ehdolle sellaisena kuin olet, #seurakuntavaalit.

Seurakuntavaalien ehdokkaiksi tarvitaan kaikenikäisiä, eri tavoin ajattelevia seurakunnan jäseniä. Ehdokasasettelu on alkanut ja päättyy 15.9.2022. Vaalit käydään 20.11.2022.

Seurakuntavaalit 2022

Vartiokylän ja Mikaelin seurakunnissa on käynnissä yhdistymisprosessi. Luottamushenkilöt valitaan seurakuntavaaleissa 20.11.2022 uuteen, perustettavaan Helsingin Mikaelin seurakuntaan.

Luottamushenkilönä päätät yhdessä muiden kanssa seurakunnan toiminnan ja talouden suunnittelusta sekä valitset valtaosan seurakunnan työntekijöistä. Luottamushenkilöt valitsevat myös maallikkoedustajat kirkolliskokouksen, joka on koko kirkon korkein päättävä elin.

Äänioikeutettuja seurakuntavaaleissa ovat 16-vuotiaat seurakunnan jäsenet. Ehdokkaiksi tarvitaan kaikenikäisiä, eri tavoin ajattelevia seurakuntalaisia. Ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022.

Mistä seurakuntien luottamushenkilöt päättävät?

Seurakuntavaaleissa valitaan seurakuntaneuvostoon nelivuotiskaudelle 16 jäsentä. Seurakuntaneuvosto kokoontuu noin 10 kertaa vuodessa ja pitää 1-2 iltakoulua.

Seurakuntaneuvosto johtaa yhdessä kirkkoherran kanssa Itä-Helsingissä sijaitsevaa seurakuntaa. Uuden, vuonna 2023 perustettavan Helsingin Mikaelin seurakunnan alueella asuu n. 58 000 ihmistä, joista n. 24 300 on seurakunnan jäseniä.

Tuleva Mikaelin seurakuntaneuvosto päättää mm.

• n. 3 500 000 euron talousarviosta ja hyväksyy toimintasuunnitelman
  • seurakunnan strategiasta ja toiminnan painotuksista
  • monista työntekijävalinnoista
  • seurakunnan käyttämistä tiloista
  • erilaisista projekteista

Seurakuntavaaleissa valitaan samalla jäsenet Helsingin seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon. Helsingissä on vuonna 2022 yhteensä 20 seurakuntaa ja vuodesta 2023 alkaen 19 seurakuntaan, joiden taloutta, kiinteistötoimea ja yhteistä työtä esimerkiksi sairaaloissa, perheneuvonnassa, hautausmailla ja oppilaitoksissa johdetaan yhteisin voimin Helsingin seurakuntayhtymästä.

Yhteiseen kirkkovaltuustoon kuuluu 91 jäsentä eri puolilta Helsinkiä.

Helsingin seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto päättää:

• kirkollisveroprosentista, talousarvioista ja monista muista talousasioista
  • Seurakunnille jaettavien määrärahojen jakoperusteista
  • Helsingin seurakuntien yhteisestä strategiasta ja toiminnan painotuksista
  • rakennushankkeista
  • avustuksista
  • yhteisten palveluiden johtajien valinnoista ja uusista viroista.
  • yhteisen kirkkoneuvoston eli valmistelevan elimen kokoonpanosta

Luottamushenkilöt äänestävät myös kirkolliskokousvaaleissa eli valitsevat päättäjät kirkon ylimpään päättävään elimeen. Kirkolliskokous päättää esimerkiksi kirkon oppiin liittyvistä kysymyksistä ja koko kirkon taloudesta.

Seurakuntavaaleissa asetutaan ehdolle valitsijayhdistyksen kautta

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka on seurakunnan jäsen viimeistään 15.9.2022 ja täyttää 18 vuotta viimeistään 20.11.2022. Jos et ole kirkon jäsen, mutta ehdokkuus seurakuntavaaleissa kiinnostaa, liity kirkkoon ajoissa.

Ehdokkaaksi voi asettua liittymällä jo olemassa olevan valitsijayhdistyksen ehdokaslistalle. Yhteystiedot löytyvät alla. Voit perustaa myös itse valitsijayhdistyksen. Valitsijayhdistyksen perustamiseen tarvitaan vähintään 10 seurakunnan äänioikeutettua jäsentä. Valitsijayhdistys voi sitten asettaa omia ehdokkaitaan sekä seurakuntaneuvoston että kirkkovaltuuston vaaleihin.

Jos haluat perustaa oman valitsijayhdistyksen, seurakunnan kirkkoherranvirastosta saat tarvittavat asiakirjat. Valitsijayhdistysten perustamisasiakirjat on toimitettava Helsingin Mikaelin seurakunnan kirkkoherranvirastoon viimeistään 15.9.2022 klo 16.

Lisätietoa

Valtakunnallinen vaalisivusto äänestäjille ja ehdokkaille seurakuntavaalit.fi

Helsingin seurakuntien vaalisivusto

Lisätietoa seurakuntavaaleista Vartiokylän seurakunnassa saat kirkkoherra Jukka Pakariselta, 09 2340 6410, jukka.pakarinen@evl.fi.

Tai Vartiokylän nykyisen seurakuntaneuvoston jäseniltä:

Pirjo Liisa Kangasniemi, pirjo-liisa.kangasniemi@elisanet.fi

Riikka Nenonen, nenonen.riikka@gmail.com