24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Vartiokylän kirkko

26.04.2023, 11:01
Vartiokylän vuonna 1958 valmistunut kirkko on rakennettu Vartioharjun omakotitaloalueen keskelle. Se on maamme vanhimpia monitoimikirkkoja, jossa saman katon alla ovat kirkkosalin lisäksi keittiö, seurakuntasali, voimistelusali sekä kerho- ja kokoustilat.

‍Vartiokylän monitoimikirkko oli valmistuessaan 1958 nähtävyys, jota tultiin katsomaan myös kauempaa. Kirkon on suunnitellut Pekka Laurila. Alttarin krusifiksi on kuvanveistäjä Gunnar Uotilan. Kirkkotekstiilit on suunnitellut tekstiilitaiteilija Raija Rastas. Maalauksen Suojaavan taivaan alla on tehnyt taidemaalari Jarmo Mäkilä. 16-äänikertaiset urut on valmistanut itäsaksalainen Gemlich.

Peruskorjauksessa 1998–2000 kirkkosalia uudistettiin arkkitehtien Karin Krokfors ja Heli Virkamäki hahmotelmien mukaan. Alttari irrotettiin seinästä ja sen kalusteita kevennettiin. Kiinteät penkit korvattiin siirrettävillä tuoleilla.

Seurakuntasaliin mahtuu 70 henkilöä.

Vartiokylän kirkko on Mikaelin seurakunnan käytössä.

Varauksissa palvelee Mikaelin seurakunnan seurakuntatoimisto.

Tilojen varaamisesta muuhun kuin kirkollisiin toimituksiin liittyviin juhliin sovitaan pääsuntion kanssa: Pekka Voutilainen p. 09 2340 6403 tai pekka.voutilainen@evl.fi.