20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Bulevardin seurakuntasali

Tuomiokirkkoseurakunta

22.03.2024, 09:21
Vanhan kirkkopuiston kulmalla lähellä Vanhaa kirkkoa ihan Helsingin keskustan tuntumassa on 1915 rakennettu seurakuntatalo, jonka toisessa kerroksessa sijaitsee Bulevardin seurakuntasali. Seurakuntasalissa voi aistia vanhan ajan tuntua modernilla tavalla. Salin aulasta löytyy naulakoiden lisäksi sohvaryhmä ja sali itsessään on remontoitu vanhaa tyyliä kunnioittaen. Bulevardin seurakuntasali sijaitsee samassa rakennuksessa, jossa on Tuomiokirkkoseurakunnan työntekijöiden työtiloja sekä Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli.

Bulevardin seurakuntatalon historiaa

Vanhan kirkkopuiston laidalle rakennettu Vanha kirkko valmistui ja vihittiin käyttöön joulukuussa 1826. Vanha kirkko oli alun perin suunniteltu väliaikaiseksi kirkoksi odotellessa Senaatintorille rakennettavan Tuomiokirkon valmistumista.

Vanhan kirkon vihkimistä seuraavan vuoden 1827 lopulla maaherra Gustaf Hjärne vauhditti päätöstä valita uuden puukirkon lähistöllä sijaitsevista tonteista parhaiten sopivat papiston käyttöön ja pappilan rakentamiseksi. Maistraatille oli tehty anomus Haarahaukan kortteleiden tonteista 2 ja 7. Niistä kirkkoherran pappila rakennettiin tontille 2, joka on nykyisin Bulevardin ja Annankadun kulmassa oleva rakennus. Kappalaisen pappila sijoitettiin korttelin toiseen, Fredrikinkadun puoleiseen kulmaan. Pappiloiden rakentamiseen liittyi seurakuntalaisilla pelko siitä, että kun kivikirkko (nyk. Tuomiokirkko) valmistuu Helsingin keskustaan, pappilan rakentamisesta tulisi jälleen ajankohtainen kysymys. Bulevardin ja Annankadun kulmaan sekä Fredrikinkadun päähän suunniteltujen pappiloiden rakentamiseen ryhdyttiin, kun vuonna 1828 Engel sai valmiiksi suunnitelmat yksikerroksisista puutaloista.

Samassa korttelissa pappiloiden välissä asui uuden Helsingin luoja Carl Ludvig Engel piirtämässään yksikerroksisessa talossa puutarhan suojassa. Bulevardin varrella Engel asui rakennuksien valmistumisesta aina kuolemaansa vuoteen 1829 saakka. Sieltä käsin hän suunnitteli ja viimeisteli mm. nykyisen Tuomiokirkon, Senaatintorin suunnitelman, yliopiston kirjastorakennuksen ja Kaivohuoneen.

Engelin talo purettiin vuonna 1883, pappilarakennuksista kappalaisen rakennus Fredrikinkadun kulmasta purettiin vuonna 1911 ja nykyisen seurakuntatalon paikalla sijainnut kirkkoherran virkatalo purettiin muutamaa vuotta myöhemmin, kun paikalle rakennettiin vuonna 1915 Valter Jungin piirtämä seurakuntatalo, joka paikalla on vielä tänäkin päivänä.

Bulevardin seurakuntasali juhlapaikkana

Bulevardilla vietettävissä perhetilaisuuksissa voi liittyä sukupolvien ketjuun ja aistia menneiden vuosien historiallista tunnelmaa. Bulevardin seurakuntasalissa voi järjestää kaste- ja muistotilaisuuksia sekä muita juhlatilaisuuksia. Tila soveltuu noin 80 henkilölle.

Pöytäliinoja voi vuokrata hintaan 15€/kpl pienet liinat ja 20€/kpl isommat bufee-pöytäliinat.

Seurakuntasalin keittiötilat mahdollistavat tarjoilujen järjestämisen erilaisissa tilaisuuksissa. Suntion kanssa voi sopia erikseen tutustumiskäynnistä. Keittiöstä löytyy kaksi isoa kymmenen litran kahvinkeitintä, jääkaappi, mikroaaltouuni ja astianpesukone sekä kahviastiasto.

Vuokra

Bulevardin seurakuntasalin aloitusvuokra on 300€ ja se kattaa ensimmäiset 4h. Tämän ylittävältä ajalta vuokra on 35€ / alkava tunti. Hinnat sisältävät 24% alv.

Toimituksiin liittyvien kahvitusten (kaste, häät, konfirmaatio, hautajaiset) järjestäminen on ilmaista Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan jäsenille ensimmäisten 6 tunnin ajalta. Mahdollinen tämän ylittävä aika maksaa 35€ / h.

Saapuminen ja pysäköinti

Bulevardin saliin autolla saapuvat voivat pysäköidä autonsa maksullisille kadunvarsipaikoille esim. Bulevardilla, Annankadulla tai muilla läheisillä kaduilla. Seurakuntatilaan pääsee hyvin julkisilla kulkuvälineillä, raitiovaunupysäkit sijaitsevat lähes seurakuntatalon oven edessä. Julkisten kulkuvälineiden aikataulu- ja reittitiedot löytyvät Helsingin seudun liikenteen reittioppaasta.