25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Annankulman seurakuntasali

Tuomiokirkkoseurakunta

04.04.2024, 14:22
Annankulma on pieni seurakuntasali Helsingin keskustan tuntumassa. Annankulma sijaitsee nimensä mukaisesti Annankadulla vuonna 1915 rakennetussa seurakuntatalossa. Annankulman sali tarjoaa kodikkaan ja vanhan ajan tunnelmaa henkivän tilan perhejuhlia ja muistotilaisuuksia varten. Salissa järjestetään arkisin seurakunnan säännöllistä toimintaa ja salin yhteydessä on Tuomiokirkkoseurakunnan työntekijöiden työtiloja.

Annankulman historiaa

Annankulma sijaitsee vuonna 1915 rakennetussa seurakuntatalossa, jonka suunnitteli arkkitehti Valter Jung. Aiemmin samalla paikalla nykyisessä Bulevardin ja Annankadun kulmassa sijaitsi kirkkoherran virkatalo. Saman aiemmin Haarahaukan korttelin nimellä tunnetulla tontilla, nykyisessä Fredrikinkadun puoleisessa kulmassa, sijaitsi kappalaisen pappila. Pappilat olivat saksalaisen arkkitehti Carl Ludvig Engelin piirtämät, ja niiden rakentaminen alkoi sen jälkeen, kun Engel sai suunnitelmat valmiiksi vuonna 1828. Hän itse asui piirtämässään yksikerroksisessa talossa puutarhan suojassa näiden kahden pappilan välissä. Bulevardin varrella Engel asui rakennuksien valmistumisesta aina kuolemaansa vuoteen 1829 saakka.

Engelin talo purettiin vuonna 1883, pappilarakennuksista kappalaisen rakennus Fredrikinkadun kulmasta purettiin vuonna 1911 ja nykyisen seurakuntatalon paikalla sijainnut kirkkoherran virkatalo purettiin muutamaa vuotta myöhemmin, kun paikalle rakennettiin vuonna 1915 Valter Jungin piirtämä seurakuntatalo, joka paikalla on vielä tänäkin päivänä.

Annankulman sali juhlatilana

Annankulma tarjoaa kodinomaisen ympäristön perhejuhlille, kuten kastetilaisuuksille, syntymäpäiville tai vaikka rippijuhlille. Juhlasalissa on mahdollista kokoontua myös viettämään muistotilaisuutta. Korkeat ikkunat aukeavat Annankadulle päin. Annankulman salin seinät vievät juhlavieraan 1900-alkuun, sillä tila on remontoitu sen alkuperäiseen ilmeeseensä.

Annankulman tilat soveltuvat noin 40 henkilölle. Annankulman salista löytyy myös yksi lasten syöttötuoli ja nuottiteline. Tilaisuuksia pidettäessä kannattaa huomioida, että mikäli Bulevardin salissa on samaan aikaan tilaisuus, voi sieltä kuulua ääniä Annankulman saliin ja toisin päin. Vieraat voivat vuokrata pöytäliinoja juhliinsa. Pienten liinojen vuokra on 15€/kpl ja suuremmat bufeepöytäliinat 20€/kpl sisältäen pesulakulut.

Annnakulman keittiötilat

Keittiötilat mahdollistavat tarjoilujen järjestämisen erilaisissa tilaisuuksissa. Suntion kanssa voi sopia erikseen tutustumiskäynnistä. Keittiö on varustetasoltaan teollisuuskeittiö, josta löytyy 5 litran kahvinkeitin, 3 litran vedenvaraaja ja kahvinkeitin (Moccamaster), vedenkeitin, tiskikone, uuni, mikroaaltouuni ja jääkaappi.

Kahviastiasto on 50 hengelle, salaattilautaset ja keittolautaset sekä kattausastiat on 30 hengelle. Jos tilaisuuteen on osallistujia yli 20 henkilöä, toivotaan tilaisuuden järjestäjän hoitavan tarjoilut pitopalvelun kautta. Keittiö toimii pääasiassa lämmityskeittiönä ja keittiö täyttää elintarvikeluvan edellyttämät hygieniamääräykset.

Vuokra

Annankulman salin aloitusvuokra on 250€ ja se kattaa ensimmäiset 4 h. Tämän ylittävältä ajalta vuokra on 35€ / alkava tunti. Hinnat sisältävät 24% alv.

Toimituksiin liittyvien kahvitusten (mm. kaste, häät, konfirmaatio) järjestäminen on ilmaista Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan jäsenille ensimmäisten 6 tunnin ajalta. Mahdollinen tämän ylittävä aika maksaa 35€ / h.

Saapuminen ja pysäköinti

Annankulmaan autolla saapuvat voivat pysäköidä autonsa maksullisille kadunvarsipaikoille esim. Annankadulla tai muilla läheisillä kaduilla. Seurakuntatilaan pääsee hyvin julkisilla kulkuvälineillä, joiden aikataulu- ja reittitiedot löytyvät Helsingin seudun liikenteen reittioppaasta.