16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute

Yhteisvastuukeräys 2023 Helsingin seurakunnissa: Apua nuorille väkivaltaisessa maailmassa

21.01.2022, 12:49 /  päivitetty 08.03.2023, 12:31
Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn teemalla ”Nuoret väkivaltaisessa maailmassa”.
Yhteisvastuukerääjä keräysliivi päällään ja lipas kädessään, kaksi lasta laittamassa lahjoitusta lippaaseen.

Yhteisvastuukeräyksen tuotto käytetään nuorten väkivallan sovitteluun ja ennaltaehkäisyyn Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Kotimaassa keräyksellä autetaan nuoria tukemalla koulukiusaamisen selvittelyä ja katusovittelua.

Yhteisvastuukeräys on välittämisen kansanliike. Keräys alkaa sunnuntaina 5.2.2023, jolloin Helsingin seurakunnissa vietetään keräyksen avausmessua. Keräys jatkuu aina vuoden loppuun asti.

Seurakunnat järjestävät vuoden mittaan eri puolilla Helsinkiä kaikille avoimia tapahtumia, kuten talviriehoja ja myyjäisiä, joiden tuotto tilitetään YV-keräykseen. Kiva tapa olla mukana tärkeässä teemassa! Meitä kaikkia tarvitaan, jotta nuorten ei tarvitse kokea henkistä tai fyysistä väkivaltaa koulussa, vapaa-ajalla eikä sosiaalisessa mediassa.

40 prosenttia keräystuotosta kotimaahan

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 40 prosenttia lahjoitetaan Suomeen. Puolet kotimaahan jäävästä keräystuotosta osoitetaan valtakunnallisena kumppanina toimivalle Aseman Lapset ry:lle, joka käyttää yhteisvastuuvarat vaikean koulukiusaamisen selvittelyyn sekä katusovitteluun. Lisäksi työntekijöitä koulutetaan tämän toiminnan osaajiksi ja sovittelijoiksi.

Toinen puolikas Suomeen kohdistetuista keräystuotoista jää paikallisseurakunnille nuoria tukevaan toimintaan sekä seurakuntien avustustoimintaan diakoniatyön kautta.

Kansainvälistä apua etenkin Keniaan

60 prosenttia keräystuotosta ohjataan perinteiseen tapaan kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta.

Tämänvuotisessa keräyksessä huomioidaan erityisesti Kirkon Ulkomaanavun työ Keniassa, jossa katastrofirahaston avulla tuetaan nuorten koulunkäyntiä maan köyhimmillä, kuivuudesta kärsivillä alueilla. Ilmastokriisi vaikeuttaa paimentolaisperheiden elämää ja toimeentuloa laidunmaiden pienentyessä. Tämä lisää yhteisöjen välisiä konflikteja, joihin myös nuoret joutuvat mukaan.

Lue lisää Yhteisvastuun sivuilta.

Vuodesta 1950 toiminut Yhteisvastuu on yksi Suomen suurimmista vuosittain järjestettävistä kansalaiskeräyksistä ja välittämisen kansanliike. Keräyksellä autetaan hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehittyvissä maissa. Keräyksen suojelijana toimii Tasavallan presidentti.