26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute

Yhteistyötä ammattiyhdistysliikkeen kanssa

10.10.2018, 10:28 /  päivitetty 12.08.2019, 10:10
Yhteiskunnallinen työ on tehnyt vuosien ajan yhteistyötä ammattiyhdistysliikkeen kanssa. Lokakuun alussa yhtymän väkeä oli kutsuttu SAK:n Tulevaisuus tänään -työelämämessuille. Ne järjestettiin tänä vuonna toista kertaa.
Tulevaisuus tänään -messut

Messuilla oli keskusteluja sekä yhteistyökumppaneiden esittelypisteitä. Paneelikeskustelujen aiheina oli esimerkiksi hyvinvointivaltion tulevaisuus, tulevaisuuden työelämä, ilmastopolitiikka, tiedon popularisointi, eläkeuudistukset ja erilaiset verkostot. Työelämämessut olivat avoimet kaikille, pääosa osallistujista oli SAK:n eri järjestöjen luottamusmiehiä ympäri maata. Keskusteluja pääsee katsomaan vielä jälkikäteen SAK:n sivulta.

Alustusten lisäksi oli myös yhteistyökumppaneiden esittelypisteitä. Yhdellä pisteellä päivysti yhteiskunnallisen työn pastori Raija Korhonen, uskontodialogipappi Heidi Rautionmaa ja diakonian työllistämisprojektissa työskentelevä Tarja Koivumäki.

Korhosella on pitkä kokemus työelämän kysymyksistä, yhteistyöstä yhteydenpidosta ammattiyhdistysliikkeen kanssa. Hän on ollut mukana muun muassa 3+1 -liikkeen kautta, jolloin tapaamisissa on ollut SAK:n, Akavan, SAK:n aluetoimikuntien ja kirkon edustajia. He ovat järjestäneet keväällä työelämää käsitteleviä keskusteluja Suomen sosiaalifoorumiin ja marraskuussa on tulossa Työn messu.

– Keskustelemaan tulleista ihmisistä huomattavan moni on ollut luottamushenkilönä seurakunnassa eri puolilla Suomea ja nytkin ehdokkaana. Moni heistä toimii myös työpaikkansa luottamusmiehenä. He jättivät meille post it -lapuille terveisiä asioista, joita kirkon tulisi ottaa huomioon, Korhonen sanoo.

Korhonen tuli monelle tutuksi jo 1990-luvun laman aikana, kun hän teki yhteistyötä Helsingin työttömien kanssa ja nyt työelämämessuilla he kävivät vaihtamassa kuulumisia. Monet heistä ovat vuosien mittaan olleet tekemisissä seurakuntien kanssa. Seurakuntavaalit tulivat monen ihmisen kanssa esille.

Yhtymän projektit tukevat myös työelämää

Rautionmaa kertoi messuilla uskontolukutaidosta työelämässä. Monilla työpaikoilla on nimittäin eri uskontokuntia edustavia työntekijöitä. Usein olisi hyödyllistä, että työkaverit tietäisivät toistensa uskonnollisista tavoista ja kunnioittaisivat niitä. Uskonto- ja katsomuslukutaito esimerkiksi edistää myönteistä asennoitumista ja ymmärrystä moninaisissa työyhteisöissä, jolloin jokaisen tausta on voimavara työyhteisössä.

Rautionmaalla on pitkä kokemus uskontodialogista ja nyt hän on päässyt jakamaan tietoa ja kouluttamaan ihmisiä uskontodialogiin seurakuntayhtymän Avoimet ovet -hankkeen kautta. Hankkeen ohjausryhmässä on ollut SAK:n aluetoiminnan kehittämispäällikkö Hannele Ugur, joka on ollut muutama vuosi sitten seurakunnan luottamushenkilönä. Vuosien yhteistyön ansiosta Ugur kutsui Korhosen ja Rautionmaan mukaan työelämämessuille esittelemään kirkossa tehtävää työtä.

Yhtymän pisteellä oli myös Tarja Koivumäki. Yhteisen seurakuntatyön Työtä kohti -projektin kautta on tänä vuonna solmittu seurakuntien ja vaikeassa työmarkkinatilanteessa olevien välillä 31 määräaikaista työsopimusta. Varsinainen hanke päättyy toukokuussa 2019 ja parhaillaan pohditaan, kuinka työllistämistoimintaa jatketaan hankkeen jälkeen. Tulevaisuus tänään -tapahtumassa Koivumäki keskusteli esimerkiksi naisten osuuden lisääntymisestä perinteisesti miehisillä kiinteistö ja rakennusaloilla, maahanmuuttajien valmennusohjelmista sekä erilaisista työllistämiskuvioista.

Marraskuussa on luvassa lisää yhteiskunnallisen työn järjestämiä tapahtumia. Maan suola -keskustelusarja jatkuu Tuomiokirkon kryptassa keskiviikkona 14.11. kello 17.30-19.15. Silloin aiheena naiset ja sisällissota. Työn messu on puolestaan tiistaina 20.11. kello 18 Kallion kirkossa.