19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Waste & Feast -ravintolat tarjoavat herkkuja hävikkiruuasta

26.06.2018, 15:01

Vaaleanpunaisen kivikirkon pihalla paistaa aurinko. Orvokit kukkivat ja pihan täyttää makkaran tuoksu keskellä Töölöä.

Kahville on tullut kaksi Ritvaa, jotka vaihtavat kuulumisiaan. Kummallakin oli edellisellä viikolla nimipäivä, jonka kunniaksi oli käyty jäätelöllä. Naiset pohtivat, kasvavatko luumutomaatit tänä kesänä. Jutun aiheet vaihtuvat, ja pian muistellaan jo keskikoulua.

– Kun on aikaa, tulee muisteltua kaikkia nuoruuden hupsutuksia, toinen Ritvoista nauraa.

Töölön kirkolla aukaisi kesän alussa ovensa Waste & Feast -kahvila, joka tarjoaa läheisen leipomon hävikkiin meneviä herkkuja edullisella hinnalla. Tarjolla on pullaa ja sämpylöitä – ja ruisleipää, joka maistuu kuulemma suomalaiselta, oikealta leivältä.

Seurakuntien Waste & Feast -ravintolat ja -kahvilat liputtavat ekologisten arvojen puolesta. Waste kertoo ruokahävikin hyödyntämisestä, Feast taas tarkoittaa juhlaa ja yhteisöllisyyttä.

Töölön seurakunta innostui yhteistyöstä, kun lähileipomo otti yhteyttä.

– Maailmassa on paljon ylituotantoa. On hyvä, jos voimme auttaa leipomoa, kertoo diakoniatyöntekijä Maija Åker.

– Meillä juodaan kahvit posliiniastioista ja hävikkiruoka haetaan kirkolle jalkaisin kärryn kanssa.

Åkerin mielestä kirkolla on tärkeä rooli ympäristöasioihin vaikuttamisessa.

– On kirkonkin tehtävä pitää esillä luomakunnan hyvinvointia ja tasapainoa.

Hinnat kahvilassa ovat matalat. Kahvi maksaa 50 senttiä ja herkkuja saa mukaansa myös kotiin.

– Halusimme, että kaikilla on mahdollisuus tulla kahville terassille varallisuudesta riippumatta.

Kahvila on matalan kynnyksen paikka. Alussa on hartaus, joskus musiikkia, yhteislaulua tai muuta ohjelmaa. Voi tulla myös ihan vain kahville.

Nyt kahvilassa hääräävät vapaaehtoiset seurakuntalaiset. Seurakuntien Waste & Feast -ravintolat pyrkivät lisäämään yhteisöllisyyttä ja tarjoamaan työtä myös heikossa työmarkkina-asemassa oleville.

– Tulevaisuudessa mietimme mahdollisuuksia ihmisten tukityöllistämiseen. Siitä Töölön seurakunnalla on jo hyvää kokemusta, Åker kertoo.

Hävikkiruokaa hyödyntävät kahvilat

Cafe Töölö, Topeliuksenkatu 4. Avoinna kesäkuussa ti ja pe klo 11–14, heinä–elokuussa ti klo 11–14.

Snellu Cafe, Matteuksen kirkko, Turunlinnantie 3. Tarjolla hävikkiruokalounasta 2 e hintaan arkena klo 11–12.30. Kesätauko 16.–31.7.

Cafe Hermanni Hermannin diakoniatalolla, Hämeentie 73. Kahvila on kesällä auki ma ja to 9–12 ja kaikille avoin diakoniaruokailu 1 euron hintaan ke klo 12–13.

ToivonCafe torstaisin klo 18.30 Munkkivuoren kirkolla, Raumantie 3.

Näiden lisäksi useilla kirkoilla toimii muita kesäkahviloita. Lisätietoja www.helsinginseurakunnat.fi.