29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute

Tuomiokirkon julkisivuremontin vaikutukset vihkitilaisuuksiin

19.03.2024, 09:00 /  päivitetty 19.03.2024, 09:04
Julkisivuremontti voi herättää käytännön kysymyksiä etenkin vihkipareissa. Ohessa tärkeimpiä vihkimisiin liittyviä huomioita remontin aikana.
Helsingin tuomiokirkko

Helsingin tuomiokirkon ulkopinnat ovat hyvin alttiita sään vaikutuksille. Merituulet, sateet ja ilmansaasteet osuvat korkealla sijaitsevan rakennuksen ulkopintoihin voimalla. Kirkkorakennuksen uusklassiset yksityiskohdat, kuten rapatut listat ja kipsikoristeet keräävät myös kosteutta ja likaa. Julkisivuja onkin jatkuvasti huollettu. Kirkon yli 170-vuotisen historian aikana niitä on jouduttu laajasti korjaamaan 15 eri vaiheessa. Julkisivujen rappaus ja kalkkimaalaus muodostavat eräänlaisen uhripinnan, jota korjaamalla suojataan alla olevia rakenteita.

Vuosien 2024 ja 2025 aikana toteutuu jälleen perusteellisempi julkisivuremontti.

Ulkoalueet
Julkisivuremontin ensimmäisessä vaiheessa vuonna 2024 (helmi-marraskuu) remontissa ovat kirkon länsi- ja pohjoissiivet sekä päätorni. Julkisivuremontin ensimmäinen vaihe ei vaikuta Kappeliin ja Tapuliin.

Työmaa-alue on aidattu turvallisuussyistä. Työmaa-alueen aita tulee olemaan siistiä, tarkoin harkitulla värisävyllä maalattua vanerilevyä. Pyrimme pitämään Helsingin tuomiokirkon ympäristön julkisivuremontista huolimatta siistinä ja arvoisenaan.

Sisätilat
Kirkon sisätiloihin remontti ei vaikuta muuten kuin siten, että rakennustelineet näkyvät remonttialueelle avautuvista ikkunoista, kuitenkin melko huomaamattomasti.

Sisäänkäynti
Remontin aikana käytössä on ainoastaan eteläovi eli ovi Senaatintorin puolella. Esteetön kulku kirkkosaliin tapahtuu Kryptan (Kirkkokatu 18) kautta. Valitettavasti emme voi taata jatkuvaa esteetöntä kulkua, mutta kulku avataan aina pyydettäessä. Asiasta voi sopia etukäteen soittamalla päivystävälle suntiolle (09 2340 6120, joka päivä klo 9–18). Suntio tulee avaamaan oven myös pyydettäessä.

Morsiushuone
Pääoven (länsioven) tuntumassa oleva morsiushuone on normaaliin tapaan käytössä. Kulku morsiushuoneeseen tapahtuu kirkon sisäkautta kuten normaalistikin.

Häämarssi
Alttaria vastapäätä oleva pääovi ei ole käytössä normaaliin tapaan. Suosittelemme kuitenkin, että vihkiparit kulkevat mennen tullen pääkäytävää pitkin ja käyttävät morsiushuonetta normaaliin tapaan. Sen sijaan hääväki ohjataan kulkemaan ulos Senaatintorin puolen ovea käyttäen. Häävieraiden ollessa ulkona tuore aviopari kulkee sisäkautta ko. ovelle, josta avautuu huikeat maisemat Senaatintorin ja Etelä-Helsingin yli.

Hääauto
Toivomme, että hääauto odottaa Helsingin tuomiokirkon parkkitasanteella (käynti Kirkkokadulta). Ylemmälle tasanteelle on melko jyrkkä ramppi, joka ei sovellu kaikille autoille. Monumentaaliportaiden alapuolella kulkeva Hallituskatu on ollut viime aikoina suljettu autoliikenteeltä. Katuosuudesta vastaa Helsingin kaupunki.

Parkkeeraus
Helsingin tuomiokirkon parkkipaikka on tilaisuuksien yhteydessä käytettävissä normaaliin tapaan remontista huolimatta. Pyydämme, että autot siirretään pois välittömästi vihkitilaisuuksien jälkeen, jotta parkkipaikka on seuraavan kirkkotilaisuuden vieraiden käytössä.

Tahdon, tahdon – ilta kirkkohäitä suunnitteleville
Järjestämme torstaina 18.4.2024 klo 18 Helsingin tuomiokirkossa illan kirkkohäitä suunnitteleville. Luvassa on vihkimusiikkia sekä tietoa vihkimiseen liittyen niin käytännön kiemuroista kuin itse vihkitoimituksesta. Samalla on mahdollisuus selvittää vielä julkisivuremontin vaikutuksia.

Kysymyksiä?
Autamme teitä mielellämme kaikissa vihkimisiin liittyvissä kysymyksissä. Olkaa rohkeasti yhteydessä.

päivystävä suntio, 09 2340 6120
kappalainen Anna-Maija Viljanen-Pihkala, anna-maija.viljanen-pihkala@evl.fi, 050 3207922

Pahoittelemme julkisivuremontista aiheutuvaa harmia. Toivotamme teille iloa hääsuunnitelmiin, ikimuistoista juhlapäivää sekä tietysti onnellista ja siunattua avioliittoa!