20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Tuhannet ihmiset kerääntyivät Senaatintorille osoittamaan tukensa ukrainalaisille – Tuomiokirkon portaat muuttuivat valomereksi

24.02.2023, 21:21 /  päivitetty 27.02.2023, 15:46
Helsinkiläiset kokoontuivat Valoa Ukrainaan -tilaisuuteen Tuomiokirkolle ja sytyttivät kynttilöitä kunnioittaakseen Venäjän hyökkäyksen uhreja sekä osoittaakseen tukeaan Ukrainalle.
Ihmiset laskevat kynttilöitä Tuomikirkon portaille

Valoa Ukrainaan -tilaisuus keräsi 24.2.2023 tuhansittain ihmisiä Senaatintorille. Tuomiokirkon portaat hehkuivat toivon valoa pimenevässä illassa, kun kaupunkilaiset sytyttivät kynttilöitä kunnioittaakseen Venäjän hyökkäyksen uhreja ja osoittaakseen tukeaan Ukrainalle.

Tilaisuus alkoi kello 16 Tuomiokirkon kellojen soitolla ja sitä seuranneella minuutin hiljaisella hetkellä. Kynttilöiden laskun kirkon portaille aloittivat tasavallan presidentti Sauli Niinistö, Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova, opetusministeri Li Andersson (vas.), pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministeri Thomas Blomqvist (r.), työministeri Tuula Haatainen (sd.), ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr.), liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.), perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd.) ja maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen (kesk.) sekä järjestäjätahojen edustajat Helsingin pormestari Juhana Vartiainen, Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki ja Helsingin yliopiston rehtori Sari Lindblom.

Ukrainalaisten kuoro liikutti väkijoukkoa

Tuomiokirkon kellot soivat uudelleen kello 18 ja kaikki kaupungin kirkonkellot yhtyivät ekumeenisesti niiden soittoon. Kaupunkilaisia kertyi yhä runsaammin joukoin kuulemaan Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n kuoron laulua. Kaikki hiljenivät yhdessä jaettuun hetkeen, kun Plyve katcha -kappaleen koskettavat sävelet kaikuivat kaupungin sydämessä. Illan aikana kuultiin myös Finlandia-hymni Ylioppilaskunnan Laulajien kvartetin esittämänä.

– Rauhankynttilöiden sytyttäminen lähettää vahvan viestin siitä, että lopulta valo voittaa pimeyden. Sen näkee jo siitä kuinka pieni valo valaisee pimeässä kauas, sanoo Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki.

Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n puheenjohtaja Vassili Goutsul sanoo, että tämä surullinen päivämäärä, jolloin tulee kuluneeksi vuosi Venäjän täysimittaista hyökkäyssotaa Ukrainassa, antaa mahdollisuuden muistuttaa ihmisiä siitä, että tämä taistelu koskee meistä jokaista.

– Toivomme, että suomalaiset jatkavat Ukrainan tukemista yhtä

väsymättä kuin ukrainalaiset puolustajat suojelevat kotimaataan ja koko Eurooppaa Venäjän hyökkäykseltä.

Senaatintorille kokoontuneet helsinkiläiset antoivat vahvan todistuksen siitä, että emme unohda ukrainalaisia.

Paljon kynttilöitä Tuomiokirkon portailla pimenevässä illassa ja liehuva Ukrainan lippu.
Ukrainan lippu heilui kynttilämeren yllä Valoa Ukrainaan -tilaisuudessa. Kuva: Antti Rintala