24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute

Taiteiden yö valtaa myös Helsingin kirkkoja

17.08.2018, 11:19 /  päivitetty 23.08.2018, 11:28
Kuvassa Paavalin kirkko ja teksti Taiteiden yö 23.8. Helsingin kirkoissa

Taiteiden yönä torstaina 23.8. Helsingin kirkoissa voi kuunnella monipuolisia ja korkeatasoisia konsertteja. Mutta esimerkiksi Paavalinkirkolla on paljon muutakin tapahtumaa. Pakilan seurakunnassa taas vietetään Lyhtyjen iltaa ja Vanhassakirkossa, Lönnrotinkatu 6, on Rukouksen syli -ilta. Katso kaikki seurakuntien Taiteiden yön tapahtumat tästä.

Myös Oulunkylän vanhassa kirkossa, Siltavoudintie 12, on mahdollista käydä kello 19. Siellä vietetään Taiteiden yön messua. Luvassa on kelttiläisiä lauluja ja rukouksia sekä sielua ravitsevaa musiikkia. Katso lisätietoa tapahtumasta täältä.

Paavalinkirkolla, Sammatintie 5, on Paavali soikoon -kävelykonsertteja kello 18–21. Konserteissa esiintyvät kuorot: Philomela, Somnium Ensemble, Akademiska Damkören Lyran, Akademiska Sångföreningen, SonorEnsemble, GUF-kören, Kamarikuoro Kaamos, Akateeminen Laulu, Kamarikuoro Värinä. Katso lisätietoa Paavalin tapahtumista täältä.

Kello 21 Paavalinkirkossa kuullaan aika mielenkiintoinen ohjelmanumero, kun Amorphis-metalliyhtyeen kosketinsoittaja Santeri Kallio soittaa yhtyeen kappaleita Paavalinkirkon pääuruilla! Kirkolla on myös paljon muuta kivaa ohjelmaa kuten kirkkokahvit, makkaranpaistoa, Puhkea kukkaan -teemalla valokuvausta ja torniinkin pääsee jonotusnumerolla.

Paavalin kirkkoherra Kari Kanalan kanssa voi jopa kylpeä, koska hän on tavattavissa kello 18–20 kylpytynnyrissä. Tällöin voi kuunnella kiinnostavien kylpyvieraiden haastatteluja. Kaikki halukkaat pääsevät kylpytynnyriin. Omat uimavaatteet ja pyyhe vain mukaan!

Lapsillekin on ihan omaa ohjelmaa. Paavalin puistossa vietetään Pop up -pyhäkoulua kello 17–19 ja kello 18–19 on luvassa slangimusaa.

Tuomiokirkolla ja Kallion kirkossa pidetään Taiteiden yön perinteistä kiinni

Tuomiokirkossa, Unioninkatu 29, jatkuu Taiteiden yön kuorokavalkadi-perinne myös tänä vuonna. Tuomiokirkossa kuullaan kahdeksan kokoonpanon esitykset kello 19 alkaen, uusi kuoro aloittaa aina puolen tunnin välein. Mukana ovat Dominante, Somnium, Murtosointu, Kilven kuoro, Cantores Minores, Sibelius-lukion kamarikuoro, Cantabile ja Hiljaa ensemble -kuorot.

Tuomiokirkon kryptan kahvila on avoinna kello 23.30 asti ja Tapulikauppa kello 22 asti. Tule katsomaan ja kokemaan virtuaalilaseilla, miltä Helsinki näyttää Tuomiokirkon tornista, hintaan 4/3 e, alle 7-vuotiaille maksuton.

Myös Kallion kirkossa, Itäinen papinkatu 2, pidetään Taiteiden yön perinteistä kiinni ja siellä voi kuunnella urkumaratonia kello 19–24, jossa soittajat ja urut vaihtuvat puolen tunnin välein. Urkumaratonilla voi pistäytyä milloin vain tai viettää vaikka koko iltansa hyvän urkumusiikin parissa.

Monipuolisia konsertteja kirkoissa ympäri Helsinkiä

Malmin kirkossa kuulee poikkeuksellisesti useampia kanttoreita yhtä aikaa. Kanttorien konsertti alkaa kello 20 ja mukana ovat kanttorit Peter Hilli, Kaisu Rauhamaa, Elina Tofferi ja Marjasisko Varha. Konsertin ohjelmistossa on Oskar Merikannon musiikkia, säveltäjän syntymästä tuli elokuun alussa kuluneeksi 150 vuotta.

Taiteiden yönä Suomenlinnan kirkossa kello 18 ja 19 esiintyvät Suomen kamarimusiikkiseuran yhtyeet. Helsingin urkukesän konsertteja on niinikään useissa kirkoissa, Mikael Agicolan kirkossa, Tehtaankatu 23, esitetään kello 18 Tuhkimo-lastenooppera.

Lisäksi konsertteja on Kampin kappelissa, Temppeliaukion ja Oulunkylän kirkoissa. Taiteiden yön tapahtumat Helsingin ev.-lut. seurakuntien kirkoissa löytyvät täältä.